Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2910 ggr
Carro_o_Kompis
1

Katt och kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag fick jag hem min lilla kattunge.

Är det någon som har tips? på hur jag ska vänja honom och kaninerna med varandra.

Han sprang in till kaninerna, de blev rädda och gömde sig i sitt stora hus.

Hur ska jag göra sen, funkar det att ha kanin och katt ihop. När jag går hemmifrån stänger jag såklart rummet där kaninerna är så att inte lilla kissen går in och skrämmer dem..

ParaKiss
2

Jag gav djuren den tid dom behövde för att vänja in sig vid varann.

visst funkar kanin och katt bra ihop =)

kan brukar tillomed ha min kanin lös hemma (även mina marsvin) bland mina katter när jag är borta korta stunder och sånt =)

KvirrZ
1

Pröva att hålla kaninen och någon håller katten och låt dom lukta på varandra och se hur de beter sig. Alla katten och kaniner går inte ihop men oftast går det bra :)
jag har 1 katt som gillar kaninerna och kommer springande och ska slicka och strycka sig mot dom, henne är kaninerna inte speciellt rädda för. Min andra katt ignorerar dom ^^

- Mvh Emma

ParaKiss
1

att hålla i djuren och låta dom mötas på det viset kan skrämma upp djuren ännu mera för varann. Och är inte en bra alternativ. Låt dom mötas själva och ge dom tid. Man ska inte stressa med att låta djuren träffas. Låt dom djur vänja sig vid varann i sen egen takt =). annars kan allt bli tvärtom.

[Quellii]
1

_Ändrade rubriken så att den inte missuppfattas som en OT-tråd :)

KIF Crew_

KvirrZ
1

#3 Så hur ska man låte en katt och en kanin mötas då hade du tänkt. man kan ju inte bara släppa in katten och tänka " åh nu får de sköta allt själva". Katten kan stressa kaninen mer på det sättet, vad händer då om katten sätter efter kaninen?
Mina har träffats på det sättet och igenom burgallret iaf.

- Mvh Emma

[Linsenhejhej]
1

Men är det Nisse ^^

ParaKiss
1

Då får man väll säga till katten om den skulle börja jaga kaninen så att den lär sig. om man nu skulle göra på det sättet genom att släppa ut dom.

också

Kan dom träffas genom galler först. ha en liten skymundan typ att man hänger över handuk över buren eller något sånt.

Att hålla i djuren och påtvinga dom att mötas kan ge dålig upplevelse för ex kaninen och stressa upp den otroligt mkt genom på det viset. Och kan då bli livrädd ist. att dom vänjer sig vid varann.

jag gjorde så att dom möttes först genom gallret. och sedan lät jag kaninen hoppa ut utav sig själv. Och sen så sa jag till katterna om dom började jaga kaninen och ville leka med den. och dom lärde sig katterna allt eftersom.

Och nu den senaste månaden så fick jag hem min fjärde katt, en lite kattunge, som såklart inte vet så mkt ännu. men han lär sig. han kan redan vad som är rätt och fel. Men ibland så leker dom tillsammans. Och när hon inte vill längre så säger hon själv ifrån till honom. även jag brukar såklart säga ifrån om jag ser att det blir för mkt för min lilla kanin.

och nu så har jag fått hem en ny kanin, som jag ska vänja in sig bland mina katter. Och självklart kommer även missarna bli nyfiken när ett nytt djur kommer hem. Men jag kommer göra på ett liknande sätt allafall.

bättre att ge dom tid dom behöver än att stressa upp det hela så att det blir värre.

Flippa
1

Både Smulan och Filippa är skit rädda för varandra xD

Ellen95
1

så söt kattunge:)

ParaKiss
1

ge dom tid, tiden som dom behöver. Kan ta veckor innan dom börjar lukta på varann. men dom vänjer sig allt eftersom. Som sagt, om man vänjer in djur vid varann så ska man inte stressa på det. Det går inte över på några dygn (även om det gör det för vissa)

ParaKiss
1

Hur gamal är kattungen?

[Niike]
1

Omg vilken sötis!:) Älskar kattungar, de är föör snuffiga <33 ;)

Mina katter och kaniner funkar tillsammans ibland. ^^ Ibland blir katterna rädda för ninerna, och ibland tvärt om;)

huldisen
1

Har tyvär inga tips?. Men gud så söt kisse <3

Tisdus
1

Låta dem vänja sig i sin egen takt. :) Var med kaninerna samtidigt som katten är där, de känner sig trygga med dig och då förstår de att katten inte är farlig.

Emmma
1

Är de bara min stora tuffa katt som är livrädd för kaninerna?! De är tuffa och vill hälsa men han springer i hundranitti iväg ;P

KvirrZ
1

#15 Min katt var rädd för min förra kanin, hon blev jagad och juckad på ^^

- Mvh Emma

Clariiz
0

Gud vilken söt kisse!

Som de andra har skrivit, Låt de ta det i sin egen takt :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com