Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2746 ggr
hejaajohanna
0

Utomhus bur inomhus?

Hej på er!

Jag har funderat på att skaffa en eller två dvärgvädurar nästa sommar men har några funderingar ang. bur.

Har läst om hur stora måttet för en kaninbur måste vara för en och två kaniner. Dock känner jag att detta är väldigt lite och vill ha ett större alternativ, i detta fall en utomhusbur då dom är stora. Hittat många fina men vill ha något i stil med javascript:nicTemp(); och någon form av inhägnad i mitt rum. Grejen är att jag inte vet om det är någon spc bra idé med tanke på att det är en utomhusbur som jag ska ha inomhus.

Buren jag länkade har inget golv och om denna kanin kissar utanför toaletten eller bajsar utanför blir det bara jobbigt att få bort det. Hur ska jag bära mig åt, lägga träskiva under huset eller vadå? Vill verkligen ha det rätt så smidigt och jag undrar om ni kan rekommendera en utomhusbur inomhus eller om ni har något annat förslag? 🙂

Länka gärna burar eller infoga bilder som tips? och inspiration! 😃

Tack i förhand!

smellcaramell
0

tycker den buren är för liten, har för mig att de även ska /ha ändra minstamåtten till 120*50 eller 120*60 vilket isåfall innebär att den kommer vara olaglig. Finns vanliga inneburar som är upp till 160 långa som passar bättre isåfall, den totala ytan spelar sällan någon roll för kaninen utan de vill kunna springa och få upp en hög fart, något de inte kan få i en bur som är för kort.. :) Ett annat alternativ är att ha en stor Hage med kompostgaller med plastmatta i botten, eller se till att få kaninen rumsren(min kanin var rumsren redan när jag köpte han vid 4 månaders ålder och sedan dess har det bara hänt en olycka då han bajsade under min säng då han blev rädd för hunden.) Jag har själv en 140*50-60 bur och i den skulle jag aldrig ha mer än en kanin, även om den skulle vara två våningar. Ska jag skaffa en till kanin skulle de isåfall få ha varsin bur på natten alternativt vara helt frigående, det vill säga gå runt i en stor del av lägenheten dygnet runt.

hejaajohanna
0

Jo, jag tänkte inte så långt!

Tror jag kör på stor, vanlig inomhusbur med de måtten som krävs, men bara har en kanin. Kanske ha en inhägnad inomhus under dagen vi jobbar, är i skolan osv och sen släppa ut i rummet när jag kommer hem? Vi får se, det ligger ju en hel del tanke och tid på det

Tack för hjälpen i vilket fall som helst! 😃

crystalguurl
0

#2 Om du bara har en kanin och är borta länge under dagarna kommer det bli ensamt. Jag rekommenderar 2!

Irmelinis
0

#2 Jag har en utomhusbur inne, men jämfört med en vanlig inomhusbur i plast så är den jobbigare att städa för träet suger åt sig smuts och urin, svårt att nå överallt i den, och den är rätt liten inuti.. med toalåda, rampen upp till andra våning, ett litet hus osv så blir det inte så mycket golv-plats över. 

Jag skulle absolut satsa på en vanlig bur i plast med en liten Hage utanför (med en gammal matta som är halkfri), eftersom de burarna är superlätta att flytta runt, lyfta upp på en hylla, jättelätt att tvätta ur, plus att kaninen själv kan hoppa in och ut väldigt smidigt.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
0

Nya måtten för kanin under 2 kg är samma som tidigare, d.v.s. 0,5 kvm med kortaste sida samt höjd på 50 cm. Buren i länken är inte godkänd höjdmässigt.

Teddytassen säljer denna stora inomhusbur:  http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/kaninbur-easy-160cm-18.html

På facebook finns gruppen "Friare kaninliv!" som riktar sig till oss som vill ha större och bättre till våra kaniner. Många där har sina kaniner frigående inomhus, många goda råd och framförallt inspiration finns att få där!🙂

Irmelinis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ändå är min utomhusbur större än den i din länk, passar jättebra när kaninerna är ungar, men sen blir det lite trångt tycker jag. Därför har jag alltid buren öppen så de har tillgång till hela rummet.

Första bilden 3 månader gamla - andra bilden 2 år gamla.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening