Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1102 ggr
[ida_hjertzen]
0

Rumsren kanin

Jag har 2 kaniner. En hona och en hane. Hanen var rumsren men när honan flyttade in och började kissa också bajsa överallt i huset tog han efter och gjorde lika dant. Så nu har jag två icke rumsrena kaniner. Jag har försökt att torka upp kisset och ta lite ättika på men de bara fortsätter kissa och bajsa :/ Så nu behöver jag er hjälp.

Hur ska jag göra för att få de rumsrena så att de kan blir frigående dygnet runt :)

MVH ida

Quiinne
0

När min förra kanin gick inne så köpte jag en toalåda + spån och så la jag i lite hö i den eftersom att hon gärna ville äta och bajsa på samma ställe, sen så la jag i lite bajs + kiss i toalådan. Sen så fick hon vara i ett ganska litet utrymme hela natten och efter det så blev hon helt rumsren.

Sen så tvättade jag bort allt kiss så att det inte fanns någon lukt kvar så att hon inte började att göra sina behov överallt igen.

[ida_hjertzen]
0

Vi har ju en bur där jag hade tänkt att de skulle kissa och bajsa och där har de ju även hö men de går ändå på toa utanför buren när de blir utsläppta.  (De kissar och bajsar i buren också).

Skulle jag kunna testa att ta bort all lukt överalt där de kissat utanför buren och sedan vara noga med att ta bort kissa och bajs direkt när det händer olyckor?

Irmelinis
0

#2 Ja, prova det. 

Jag antar att vissa kaniner är mer revirmarkerande än andra, mina kaniner kan ibland markera med kiss eller bajs där hundarna legat och sovit eller på ställen där de känner lukt av en annan kanin. Ställen där det luktar starkt, så vill de gärna sprida sin egen lukt där. 

Hur gamla är dina kaniner? Är någon av dem kastrerad?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening