Billig säker hage?
Messi har jag sett hur han kommer ur hagen: han hoppar!
Trodde aldrig att han kunde det, men såg igår hur han gjorde, han är inte dum inte xD Nu behöver jag komma på en som han inte kan hoppa ur men om inte är liten (han behöver kunna få utlopp för sin energi och glädjeskutt)
Kompostgallerhage är det jag har nu och vill inte ha kompostgaller som tak av flera anledningar (har redan provat det, så inget "du kan inte veta förrän du provat).
Tyvärr är ekonomin sådär just nu så kan inte bygga/köpa dyra hagar :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du kan inte testa att ha liknande detta över hagen som tak; Viltskyddsnät ?
Det har jag haft över mina hagar för de mindre kaninerna och när de övriga var små. 🙂
Medarbetare på Jättekanin.
#1 Haft bärnät över, men då blir hagen så liten och långsmal, annars hängde det ner i hagen och risk att fastna :( Samt att ena katten började försöka hoppa upp på det och gå och då vek sig allting :(
Wow vilket hopp 😮 det är ju jättehögt!
Du kan inte ha annat lättare tak? (edit: Såg #2)
--
Om du har tid att bygga: (har ingen aning om pris, vi hade allt hemma…)
Nu har jag ingen bild på våran men har byggt en av av lister och hönsnät. Två fyrkanter med måtten ca 80 x 120, detta är kortsidorna. Och två längre fyrkanter (långsidor) med måtten 80 x 200. Sedan har vi gjort ett tredelat, öppningsbart tak.
(gissar bara måtten, men den storleksordningen ^^)
Något i denna stil: (som synes lånad bild)
http://uploads.ifokus.se/uploads/7a6/7a6c3e20e520fe7a53cf0f545d986038/dsc06132.jpg
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
#2 Jaha okej, vad synd 😕
Jag funderar vidare. 🤔
Medarbetare på Jättekanin.
Jag hade ett lejon engång som också hoppade över (eller rättare sagt klättrade) kompostgaller och det enda alternativet var nog att bygga eget. Annars kanske man kan ställa kompostgallrena så att höga sidan blir uppåt?
Zingo ;D
#6 så som han tog sig över kommer det inte hjälpa :( han klättrar praktiskt taget över :/
#7 Aha, så gjorde vår hane med. *Funderar*
Zingo ;D
Den behöver inte vara permanent, men så det fungerar så länge :)
Min dvärgteddy, som är pytteliten (väger bara 900 g) hoppar också över kompostgaller som står på "högkant". Tydligen gjorde hans pappa samma sak… Inte speciellt roligt.
Vet du ifall Messi hoppar ut på samma ställe varje gång? Att han hittat en speciell bit som är lätt att hoppa över. Kanske funkar att flytta hagen, kanske ställa den mot en husvägg för att han inte ska bli lika lockad att hoppa ut?
Eftersom det bara är tillfälligt skulle jag lätt gjort en liten och långsmal Hage så länge, med nät, presenning eller lakan över. Bättre än inget! Och kanske Messis idéer om att rymma försvinner om du ändrar om ordentligt.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#10 Bara sett honom göra det en gång, så det vet jag tyvärr inte.
Finns tyvärr ingen plats vid husvägg :( Bara som täcker minibit av hagen :( (har utebur,hundkoja, rabatter mm i vägen)
Har haft med nät, både bärnät och kompstgallernät. Men kompostgallernät som tak kommer jag inte ha mer, det fungerade inte alls och bärnät hoppade katterna sönder då de hoppade upp på det :(
Tror tyvärr inte det kommer försvinna dessvärre :/ ev när han får sällskap till våren men känns mer som att "nu vet jag hur man gör nu kör vi" typ :/
Sätt kompostgallret på högkant? 🙂 Så kan man ha ett kompostgaller på lågkant där man själv kan komma in lite lättare (annars suger de att ha de på högkant!) så kan man ha något över så det blir lika högt där med. Typ vad man har hemma som passar. Tygbit, gallerbit, ett till kompostgaller osv.
Min Mio hoppar med över kompostgaller, man tycker han borde vara klumpig men nej nej 😂 På högkant hoppar han dock inte över.
Emma
#12 Han skulle ta sig över även om det är på högkant, då han lätt kommer upp på detta, annars kommer han kravla över :/
#2 Förstår inte riktigt vad du menar med att bärnätet hänger ner i hagen? Jag har en nin här hemma som är EXPERT (tro mig) på att rymma, hoppa över, gräva under osv osv. Min lösning har blivit vanlig kompostgallerhage och sedan bärnät som tak. Jag sätter fast bärnätet med klädnypor på kompostgallerna, på så sätt kan du sätta nätet spänt över hagen och då hänger det inte ner.😉 🙂
Kompostgaller på höjden och så sätter du upp pinnar på typ halvmetern mellan varje gallersektion, fäst sedan kompostgaller eller bärnät tajt runtom detta.
Blir superhögt och ninen kan inte ninja sig över 👍
(Ha alla sektioner fastsatta utom ett par st så att du kan ta dig in på något sätt.)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#16 Kan inte ha stolpar i marken, för går inte att flytta på vintertid eftersom marken fryser :/ Och då blir hagen bara hälften så stor :/ Så pluttig :(
Fäst dem i gallren bara, halvvägs på gallret och sen över kanten👍
#18 Förstår inte riktigt hur du menar nu?
#20 Smart! Blir mycket svårare för katterna att hoppa upp på nätet då med 👍
www.alrunans.weebly.com/
Kört denna varianten i många år med "hopplösa" (Hah-tvärtom) kaniner som jämt skulle skutta eller klättra över kompostgallren.
Ju högre man har nätet ovanför gallret, desto längre ner måste pinnen såklart gå neråt också, så att det håller sig stabilt.
Fäst ordentligt, många många varv ståltråd gör ofta susen 👍
#20 Smart :) Men håller det sig uppe utan att pinnarna är fastsatta i marken?
Hmm frågan är vart man hittar billiga stadiga pinnar?
I skogen 😉
www.alrunans.weebly.com/
#23 Jag tror att det skulle funka med elrör (tror det hette så) som finns på biltema billigt :) http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/VP-ror-2000022449/
Zingo ;D
#25 Tror inte det är så bra vintertid ute. Och de väger i princip ingenting så tror inte det blir så mycket stabilare med dem tyvärr tack ändå :)
#24 Att hitta så många jag behöver i vettig längd, tror jag inte är så enkelt :P
Behöver ju vara minst 1 meter höga och tillräckligt tjocka :)
Varför måste det vara enkelt? Du ger ju grenar till kaninerna väldigt ofta, finns säkert några tjocka, långa grenar där som du kan ta, som de gnagt färdigt på.
www.alrunans.weebly.com/
#27 Jag föredrar enkelt, är sån som person 😉
Ja jag ger det ofta men det är tunna, de är inte långa tjocka som skulle fungera till det 😕 Då måste jag in i skogen bakom huset. Äger ingen såg heller, så måste vara som finns på marken i så fall om jag hittar det.
Ni har ju träd i trädgården också, ställ kompostgallret runt ett (eller två) träd och använd träden som stöd och att fästa nätet på. Stabilt 👍
www.alrunans.weebly.com/
#28 Se om vi har något sånt i affär här (k-rauta har vi inte här 😕) Men är de tillräckligt stabila? :)
Eh ja.. är det ett problem att gå in i skogen? 🤔
Klart att man föredrar enkelt, sån är ju människan, men för sina små kaniner anstränger man väl sig gärna lite extra? Går att bryta av grenar, behöver ingen såg - så tjocka ska de inte vara. Går också med häcksax eller sekatör eller en helt vanlig tandad kökskniv.
www.alrunans.weebly.com/
Absolut, bambu är stenhårt.
Jag tror att det blir stabilt och bra om man använder sig av ex. buntband. Tror dock att det är bättre att de är för lätta än för tunga, då de kanske kan tynga ned annars.
Zingo ;D
#30 Måste kunna flytta hagen. (går tyvärr inte att ändra på), Ena hagen står runt ett träd redan just nu 🙂 Har tre träd i trädgården,där hagarna kan stå, resten är ute på ängen, dem på ängen jag tar grenar ifrån :)

Bambu är väldigt tåligt, de håller bra. De gröna blompinnarna har ju stål i mitten så de är också väldigt stabila.
www.alrunans.weebly.com/
Buntband funkar också, men hade inga hemma så därför blev det ståltråd istället.
Bambu tycker jag är smidigast, det är rejält men väger ändå iprincip nada. 🙂
#35 Det är väl inget problem att flytta hagen även om den står tillfälligt fästad vid ett par träd? Ta bort spiken (eller vad du nu har) du fäst nätet med och flytta den till nästa träd eller pinne. Jag menade ställa gallret precis runtom trädet så att trädet blir en stolpe, utan mellanrum mellan träd och galler, eftersom du är orolig över att det ska vara ostabilt.
www.alrunans.weebly.com/
#32 Sa inte att det är något problem att gå upp i skogen ;) Men måste tala med markägren först ang kapning av grenar, man måste göra det). Eller om han har som man kan ta som är färdigt med, får kolla med honom :) Anstränger mig lika mycket att köpa färdiga som om jag går upp i skogen och letar :P Hade jag inte ansträngt mig hade han fått rymma bäst han hade velat eller bara suttit i sin bur ;)
Men enklare att köpa färdigt ;) Men måste ändå in och köpa mer bärnät :)
#33 Ska kolla upp om vi har någon butik i stan som säljer de :)
#34 Mjo tänkte mest att om det blåser t.ex så blåser såna elrör bort lätt, har till hindrena nämligen, var mest så jag tänkte :)
#38 Jag tror att det blir att skaffa upphöjt när för oss också, känns säkert! :)
Zingo ;D
#36 Den är runt 20-24 galler,minns inte exakt. Testat som sagt bärnät och det fungerar inte här.
#39 Finns bara två träd jag kan flytta mellan så blir inte mycket flyttning alls, då träden står inte så långt ifrån varandra, brukar flytta hagarna runtom i stort sätt hela trädgården nämligen. Blir inte bra i hagarna nämligen att ha dem på samma ställe länge därav flyttning minst 1 gång/vecka så att marken hinner återhämta sig igen osv :)
Men förstår inte riktigt vad du menar med gallret bara precis runt om trädet utan mellanrum? Blir ju pytteliten Hage? Eller har jag missuppfattat? För kan inte ha hagen mellan två träd, för långt avstånd.
#38 Ja öppningsbara buntband använder jag mig alltid av, supersmidigt :)
#42 Vart köper du dom buntbanden? * I need it in my life *
Zingo ;D
#43 Biltema :D
#44 Tur att jag ska dit imorn då :D
Zingo ;D
#45 :) Dem jag köper är svarta, vet inte om det finns fler färger.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelklammor-och-spannband/Oppningsbara-buntband-2000034770/
Dem tycker jag är bra :) Oöppningsbara är inte bra xD
På tedytassen finns det jätte många hagar men det blir ju frakt med men den är bara ca 50kr🤔 #0
#47 Teddytassens är dyra de som är i vettiga mått och frakten går på mer än 50 kr när man beställer hagar & burar. Tyvärr.
En fråga varför vill du inte ha kompostgaller som tak
#49 Står i tråden.
De är det jag inte förstår varför de inte går
Kollade på Börjes idag, men de hade inga vettiga bambupinnar :/
In på Maxi och Ö&B och se vad de har får utbud.
Har inte läst igenom hela tråden men du kan kanske ställa kompostgallerna på andra hållet? mina kunde inte hoppa över det iaf ;D
#54 Kommer inte hjälpa tyvärr, han har så pass goda marginaler så han kommer att komma övr det också :/ Han "klättrar" om han inte kommer över med bara hopp :/