Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1127 ggr
Exempeel
2015-10-25 12:16
0

Pasteurella

För ungefär tre veckor sedan upptäckte jag att Exempel var snorig, det var gul/grönt. Han drack även nästan tre gånger så mycket per dag än vad han ska/brukat göra. Han hade fortfarande bra aptit och var ganska pigg, men jag ringde veterinären ändå. Vi fick åka in med honom samma dag och det togs blodprover, urinprov och odling från nosen. En vecka senare fick vi antibiotika till honom, som han skulle ta i två veckor. Det har nu gått en vecka (i fredags) på antibiotika och han har blivit piggare, men det tog 6-7 dagar innan jag märkte någon större skillnad.

Han var väldigt trött och man såg på ögonen att han inte mådde bra alls. Han lät inte bra när han låg i min famn och andades. De enda gångerna han var glad var när det var dags för mat, en gång per dag. Annars satt han mest och stirrade eller så låg han och såg ledsen ut. Nu är han dock piggare och leker lite med sina leksaker och så, men nu till min fråga. Vad ska man göra om det kommer tillbaka efter kuren med antibiotika? Vet att det finns en stor risk att symptomen kommer tillbaka då sjukdomen aldrig försvinner helt.  Är lite orolig då han var sjukt hängig och ledsen i väldigt många dagar innan antibiotikan verkade. 

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Nikki&Trixie!
2015-10-25 12:21
0

Jag vet inte riktigt men jag hoppas han mår bättre! Styrkekramar!

| Instagram : @kaninen_trixie|

| Mail : mimisdotter@gmail.com |

Kaninhoppare
2015-10-25 12:51
0

Min kanin Alvin har haft liknande problem, och vi har besökt veterinären flera gånger samt bakterieprov. Vi har gett kurer med både Bactrim och Baytril, och symptomen kommer och går. Han har dock varit bra efter senaste kuren. 

Det vi fått sagt från veterinären är att det på min kanin troligtvis inte går att bli av med, och sedan får vi helt enkelt ta beslut därifrån. Om Exempel blir värre igen efter denna kuren tycker jag du åker in igen och ser vad dom har att säga. Det går ju att fortsätta kämpa på och försöka med fler kurer, om man tycker det känns rättvist mot kaninen. Beror väl kanske lite hur illa det är. 

Vad jag har hört kan det triggas igen av stress och stark urinlukt om jag inte har fel..? Det kan ju vara bra att undvika det i så stor utsträckning som går, ex städa toalådan två gånger om dagen. 

Jag hoppas Exempel blir frisk, och att om det kommer tillbaka är han stark nog att kämpa igenom det! ❤️

Medarbetare på Jättekanin

aliiciaj
2015-10-26 11:19
0

Vad är det för antibiotika han går på nu? När min kanin hade en infektion fick hon först Baytril och då blev hon bättre på ett dygn. Men hon fick tillbaka infektionen efter avslutad behandling. Fick en ny dos Baytril men då fungerade det inte. Gjorde en bakterieodling och hon hade då både streptokocker och corinebakterier, då fick hon Bactrim istället och det tog typ en vecka innan hon blev lite bättre av den behandlingen. Hon blev bättre men inte helt bra av den, så de testade ytterligare en antibiotika på henne. Vet inte vad den hete men fick åka till kliniken varje dag så sprutade de antibiotikan lokalt där infektionen satt i fem dagar och då blev hon frisk och har varit det i flera månader nu. Man kan behöva testa flera olika antibiotikor, men det är ju lite svårt med kaniner för de tål ju inte så många olika. Min kanin hade ju dock inte pasteruella, har hört att det är ganska svårt att bli av med. Det är verkligen hemskt att se sin lilla kanin må dåligt och snora en massa, man känner sig så hjälplös. Jag hade helt tappat hoppet för min kanin och var precis redo att avliva henne när den sista behandlingen faktiskt fungerade. Min familj är väldigt intresserad av naturmedicin, så när min kanin var sjuk så gav jag henne växter som har bra medicinska egenskaper. Till exempel basilika har visat sig ha en antibakteriell och antiviral effekt. Kamomillte stärker immunförsvaret. Sen har det kommit ut en ganska ny studie som visar på att nyslungad honung tillsammans med ingefära är mer effektivt än alla antibiotikor i hela världen som redan finns. Hoppas verkligen att ni hittar en behandling som fungerar för honom, har följt honom på IG ett tag och han är ju alldeles underbar.

Exempeel
2015-10-26 17:02
0

#2 Okej, tack så mycket för ditt svar! ❤️

Exempel the bunny 

Exempeel
2015-10-26 17:04
0

#3 Vi ger Bactrim just nu. Ja, pasteurellan finns ju alltid i kroppen men inte säkert att symptomen visas igen, det vet man ju inte förrän man slutar med antibiotikan. :/
Tack så mycket!

Exempel the bunny