Äter inte hö
Hej!
Min dvärgvädurshane på 6 månader har de senaste två månaderna blivit väldigt kräsen med att äta hö. Jag ger endast 1,5 msk pellets per dag och han har ALLTID tillgång till hö.
På morgonen när han får pellets (ej någon gnagarblandning) bokstavlig talat flyger han på matskålen och äter upp allt direkt precis som om han vore vrålhungrig och inte har ätit på hela natten. Har provat tre olika hösorter, både grova hösorter och lite tunnare. Det senaste jag köpte låg inatt helt orört, då det såg ut i buren som det gjorde innan jag gick och la mig. Han äter ju annat, tex persilja och annat grönt, och verkar inte hängig så då borde det väl inte vara så att han är förstoppad?
Har tidigare tänkt om att han är hungrig borde han väl äta höet som bjuds på, istället för att ligga hungrig bredvid en hög med nytt, färskt, till synes bra hö? Men nu har jag börjat oroa mig, eftersom han aldrig heller tyckt om att gnaga på pinnar och därför känner jag att höet är väldigt viktigt för hans tänder.
Han får hö både liggandes på golvet och i häck.
Vad kan vara fel?
Jag skulle rekommendera att du får tänderna kollade på honom, bara för att se att inte det är nåt konstigt med dem så att han får ont när han tuggar just hö.
Låter ju jättekonstigt att han inte rör det alls, fast han uppenbarligen är hungrig.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Har lite samma problem med Molly, oerhört kräsen. Han kanske har problem med tänderna. Biter han på pinnar?
Jag fick lite hö av en kompis på stallet en gång och mina kaniner, även Molly, åt flitigt upp det. Dock har det tagit slut, och vi umgås inte längre men jag köper av bonde och det funkar också, nästan lika bra ;)