Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1000 ggr
tovesammi
0

"Lägga på sig"

Hej! 

Jag har en dvärgvädur här hemma på 6 år. Han har varit allvarligt sjuk dom senaste 2-3 åren då har varit väldigt smal. Vi var nära på att avliva honom men jag fick mata honom genom spruta flera gånger om dagen så han piggnade till igen (han var ett benrangel och orkade knappast gå). Nu flera år senare så har han blivit smalare från och till men inte så han är lika trött.

(vi hade inte råd att lägga ut flera tusen på blodprover och liknande).

Jag är medveten om att han bör ha någon sjukdom som gör att han inte kan ta upp mat och näringsämnen etc lika lätt som andra kaniner, men vill ändå ha tips? på något speciellt man kan ge för att få honom lite högre i vikt. (

Har inte vägt honom då vågen är trasig, men han har varit normalviktig på tidigare veterinärkontroller när vi vaccinerat honom (förutom när vi åkte in akut).  Han är just nu lite smalare igen, och jag undrar om det finns något grovt eller fett som gör att dom lägger på sig lite?

Idag får han varje dag, 

1dl pellets

max 1 matsked linfrökross (dock slut nu)

en matsked blandad lite "godisblandning", med torkade grönsaker osv.

1-2 matskedar havre

Är ute i en större bur med gräs på sommaren under uppsikt, annars har han en vanlig utebur som man kan köpa på djuraffär. Flyttar in på vintern pga att han blir så smal och skulle troligtvis inte klara kylan. Får springa i rummet han är i, alternativt mitt rum någon/några timmar på kvällen.

Han äter också mycket hö som jag har koll på, får lite extrasaker som grönsaker, godisstänger, frukter, grenar också. Har varit försiktig med speciellt havren så det inte ska bli för uppsvällt i magen, men vet inte om jag ger för mycket eller har helt fel saker, så jag tar gärna emot alla tips?!

Kanin1235
0

Pumpafrön är bra:)

emms
0

Jag skulle absolut sluta direkt med att ge linfröna! De är ju giftiga i så stora mängder! Speciellt krossade. En människa rekommenderas max 1-2 matskedar, och ingen bör äta krossade om de är råa. Cyanidförgiftning är inget skoj. 

http://www.recepten.se/blogg/post/krossat_linfroe/309

Testa att avmaska honom om han har svårt att lägga på sig vikt också. :)

Emma

tovesammi
0

Okej tack! Får byta ut det mot pumpafrön.. hur mycket ska man ge av det, en matsked?

tovesammi
0

Funkar solrosfrön lika bra, eller är det bättre med pumpafrön?

Kanin1235
0

Brukar ge några vid träning. Se till att vänja in dem sakta bara!:)