Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1077 ggr
Emilia_1
0

Tänderna konstiga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej, Jag kollar min kanins tänder regelbundet och de ser alltid bra ut. Idag när jag skulle kolla de, av en slump från en annan vinkel var det som att tanden flyttat på sig (se bilden) någon som vet vad det kan bero på och vad man isåfall kan göra åt det? Han visar inga tecken på smärta då han äter och dricker som vanligt. Jag hade honom precis ute och då gjorde han en massa glädjeskutt och hoppade runt som vanligt! Jättetacksam för snabba svar :)

Peak303
0

Det där ser inte bra ut. Ser väldigt långa ut :S

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Emilia_1
0

Jag kollade uppifrån medan han satt

Tjeja
0

Dom ser ju för långa ut… kanske behöver klippas ner lite..? Innan de råkar brytas av på fel ställe för högt upp eller ninen inte längre får i sig någon mat..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Melbun]
0

Oj de ser ju även väldigt skeva ut som om han har slagit i dem eller något? Ser ut som ett litet hack i.. Gå till veterinär för slipning och se vad de säger :)

Tjeja
0

#4 det är nog vinkeln i bilden och hur överläppen hålks upp som gör att dem ser sneda ut. Men hacken i tänderna är ju för att dem är på väg att brytas av. Detta eftersom dem är för långa. Men risken är att dem går av för högt upp så ninen får ont och svårt att äta tills dem vuxit ut igen. I värsta fall kan det bli så illa att ninen helt slutar äta o svälter ihjäl innan tänderna honner växa ut. Eller så bryts dem av så högt upp att pulpan tar skada o tänderna inte kan växa normalt alls längre. I båda fallen riskerar ninen att plågas och svälta ihjäl! Ts, eftersom du uppenbarligen inte kan klippa eller slipa själv (för då hade du ju gjort det för länge sedan) borde du göra som #4 föreslår och ta ninen till veterinären som får klippa av o slipa ner tänderna så det blir bra.

Emilia_1
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tack för alla svar! Jo jag får prata med mamma och så får vi åka till veterinären tidigast imorgon dock.. Jag förstår inte riktigt hur det blivit så egentligen, han äter 1-2 höhäckar/ dag, får grenar dagligen som han gnager upp och 1/2 dl pellets varje dag. Här är två bilder som visar bättre hur tänderna ser ut,

[Melbun]
0

Ja nu ser det ju lite mer okej ut :) men tycker det ser ut lite som att han kanske lyckats slå i tänderna på något sätt? Du får hur som helst uppdatera hur det går med honom :)

mmois98
0

Ser ju ändå ut som att dem är lite för långa, men du får uppdatera oss hur det gick hos VET :)

Emilia_1
0

Nu har vi precis varit hos verinären! Hon sa att han var bra i hull och att han var i väldigt fint skick, hon trodde att det så att han brutit tanden och att det skulle vara bra att röntga honom för att se om han brutit enda upp och att man isåfall skulle behöva operera bort tanden. Dock var det inget akut då han inte visar tecken på att ha ont, han äter som vanligt, är pigg och glad som vanligt. En sak jag blev riktigt chockad över var att bara att hon skulle kolla tänderna i ca 10 min gick på 630kr!!! Kostar det så mycket när ni bara har tagit kaninen för en vanlig undersökning?

[Melbun]
0

Ja fast jag betalade 870kr här. ^^ En del är ju olika bra så ibland är det värt ibland inte :)

missan´s
2

#9 Inte billigt med veterinärsvård, men så är det att vara djurägare :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Tjeja
2

Men kaniner är skyggdjur! Det betyder att de inte visar tecken på smärta förrän det är riktigt illa och kanske för sent att rädda dem. 

Ja veterinärer är dyra. Men det du betalade var antagligen grundavgiften för ett besök hos veterinären. Som typ en "start avgift" som det kostar bara för att man bokat tiden typ. Sedan tillkommer utgifterna för de sakerna man gör där utöver grundundersökningen. Tex röntgen eller prover etc. Varje enskild liten sak i sig är oftast betydligt billigare än själva besöksavgiften. Men för varje besök måste man betala den där höga summan. Därför är det bästa att göra allt på en gång om man kan. Istället för att vänta och gå flera gånger. För då kommer du få betala ett nytt besök plus det du gör.

Tog ni någon röntgen? Hoppas att ni gjorde det.. annars om det blir illa och tanden trillar ut kommer ni få betala en till besöksavgift och sedan undersökning och operation också. Dvs en hel besöksavgift extra. Samt antagligen de extra kostnader som tillkommer vid ett akutbesök och kanske mediciner som behövs för att förhindra infektion efter att tanden trillat ut av sig själv/gått av helt.

Det är alla dessa kostnader som gör det så viktigt att ha en bra försäkring. Så man kan få hjälp att betala när man behöver veterinären. För det kan bli väldigt dyrt annars.

aliiciaj
0

#12 Tänder ingår tyvärr inte inom försäkringen. Så de betalar inte ut ett öre för skador på tändern eller tandproblem. Jag vet hur mycket problem med tänder kan kosta hos vet. Jag har lagt ner ca 6000 kr på min kanins tänder i år på diverse olika operationer, undersökningar, mediciner med mera. Men jag blev stammis där så vissa besök slapp jag betala för ändå. Så viktigt att utöver en försäkring ha en del pengar undanstoppade. Man märker ganska tydligt om en kanin har problem med sina tänder. Vanliga symptom är avmagring, börjar äta på ett annorlunda sätt (ofta när det gäller hårda saker som morötter), de dreglar, de äter mindre med mera. Men lycka till med din kanin, hoppas att den inte får problem med tänderna.

Emilia_1
0

Veterinären kollade på framtänderna, kindtänderna  och kände så att tanden inte satt löst (han reagerade inte på något sätt, att visa att han skulle ha ont osv). Det gick inte att göra någon tandröntgen här hos vår veterinär så hon skulle kolla upp ifall det fanns någon i Malmö som gjorde det. Han är inte försäkrad och det är i vilket fall som helst försent att göra det nu och som #13 säger så gäller inte försäkringen för tänderna. Jag märker ju på honom ifall han har ont, han äter och precis lika ivrig som vanligt, han är bra i hull osv.

Hon sa ju också att det inte var något akut och ifall det skulle vara något som var fel kunde det vänta. Att tanden skulle trilla av tror jag är ytterst liten chans, den är varken lös och han kan äta allt som vanligt.

Sen sa hon också att ifall tanden skulle vara bruten enda upp skulle de behöva operera bort den vilket skulle innebära att han måste sövas vilket såklart alltid är en risk. Isåfall skulle han få leva med bara en framtand vilket jag inte tycker är rättvist mot honom.