Börja lyfta kaninungen
Hej!đ
Jag har nyligen blivit kaninÀgare för första gÄngen. Jag har haft kaninungen i snart 3 dygn, han Àr ca. 9 veckor gammal. Allt gÄr som det ska Àn sÄ lÀnge. Jag har lÄtit honom vara ifred sÄ mycket som möjligt sÄ han ska kÀnna sig trygg , endast stÀdat buren och fyllt pÄ mat och vatten.
Jag har honom inomhus i mitt rum och eftersom jag pluggar hemifrÄn Àr han van min nÀrvaro. Oftast skyggar han undan försiktigt nÀr jag nÀrmar mig gallret, inte pÄ ett stressigt sÀtt, han bara skuttar in i huset sedan sitter han dÀr och tittar vad jag gör, lockar ibland fram honom med en morotsbit eller pellets och lÄter honom Àta ur min hand, samt nosa pÄ den, stryker honom försiktigt pÄ huvudet och bakom öronen, ibland tillÄter han det men ibland backar han undan.
Det jag undrar Ă€r nĂ€r och hur ska jag börja lyfta i honom? Ăr det bĂ€ttre att jag tar det i hans takt? eller ska jag lyfta honom ofta sĂ„ han lĂ€r sig att det inte Ă€r farligt? Ska jag ta bort huset ur buren dĂ„ jag ska hantera honom? (Vill ej dra/lyfta honom ur hans trygga zon)
Kan Àven tillÀgga att han Àr jÀtte lugn nÀr han vÀl Àr i famnen, Àven borstat honom utan problem. Endast haft han i min famn 2 gÄnger, nÀr jag fick han av uppfödaren och innan jag satte ner honom hemma i buren. Han blev Àven flaskmatad sina första veckor i livet efter det ej sÄ mycket hanterad av uppfödaren som jag förstod det.
(bild frÄn uppfödaren)
Jag skulle vĂ€nta med tills han kĂ€nner sig trygg med att du klappar han. Sen kan du försöka och utvĂ€rdera đ
Zingo ;D
#1 Okejđ KĂ€nde lite stress över att om jag inte skulle börja lyfta honom nu kommer det bli svĂ„rare sen, men gör som du sĂ€ger och tar det i hans taktđ
#2 Ja, du kan vÀl testa sÄ fort han inte skuggar tror jag :) Dröjer nog inte sÄ speciellt lÀnge, du verkar göra precis rÀtt! En sak att tÀnka pÄ, om han börjar sprattla ska du inte lÄta honom gÄ ned, för dÄ kommer han att lÀra sig att han fÄr komma ned om han sprattlar :)
Zingo ;D
#3 Okej lĂ„ter bra! Tack för tipset! đ