Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hÀlsa-och-skötsel
LĂ€st 641 ggr
lindqvist96
0

Börja lyfta kaninungen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!👋

Jag har nyligen blivit kaninĂ€gare för första gĂ„ngen.  Jag har haft kaninungen i snart 3 dygn, han Ă€r ca. 9 veckor gammal. Allt gĂ„r som det ska Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Jag har lĂ„tit honom vara ifred sĂ„ mycket som möjligt sĂ„ han ska kĂ€nna sig trygg , endast stĂ€dat buren och fyllt pĂ„ mat och vatten.  

Jag har honom inomhus i mitt rum och eftersom jag pluggar hemifrĂ„n Ă€r han van min nĂ€rvaro. Oftast skyggar han undan försiktigt nĂ€r jag nĂ€rmar mig gallret, inte pĂ„ ett stressigt sĂ€tt, han bara skuttar in i huset sedan sitter han dĂ€r och tittar vad jag gör, lockar ibland fram honom med en morotsbit eller pellets och lĂ„ter honom Ă€ta ur min hand, samt nosa pĂ„ den, stryker honom försiktigt pĂ„ huvudet och bakom öronen, ibland tillĂ„ter han det men ibland backar han undan. 

Det jag undrar Ă€r nĂ€r och hur ska jag börja lyfta i honom? Är det bĂ€ttre att jag tar det i hans takt? eller ska jag lyfta honom ofta sĂ„ han lĂ€r sig att det inte Ă€r farligt? Ska jag ta bort huset ur buren dĂ„ jag ska hantera honom? (Vill ej dra/lyfta honom ur hans trygga zon)

Kan Ă€ven tillĂ€gga att han Ă€r jĂ€tte lugn nĂ€r han vĂ€l Ă€r i famnen, Ă€ven borstat honom utan problem. Endast haft han i min famn 2 gĂ„nger, nĂ€r jag fick han av uppfödaren och innan jag satte ner honom hemma i buren. Han blev Ă€ven flaskmatad sina första veckor i livet efter det ej sĂ„ mycket hanterad av uppfödaren som jag förstod det. 

(bild frÄn uppfödaren)

Elsaharr
0

Jag skulle vĂ€nta med tills han kĂ€nner sig trygg med att du klappar han. Sen kan du försöka och utvĂ€rdera đŸ™‚

Zingo ;D

lindqvist96
0

#1 Okej🙂 KĂ€nde lite stress över att om jag inte skulle börja lyfta honom nu kommer det bli svĂ„rare sen, men gör som du sĂ€ger och tar det i hans takt👍

Elsaharr
0

#2 Ja, du kan vÀl testa sÄ fort han inte skuggar tror jag :) Dröjer nog inte sÄ speciellt lÀnge, du verkar göra precis rÀtt! En sak att tÀnka pÄ, om han börjar sprattla ska du inte lÄta honom gÄ ned, för dÄ kommer han att lÀra sig att han fÄr komma ned om han sprattlar :)

Zingo ;D

lindqvist96
0

#3 Okej lĂ„ter bra! Tack för tipset! đŸ‘