Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hÀlsa-och-skötsel
LĂ€st 641 ggr
lindqvist96
0

Börja lyfta kaninungen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!👋

Jag har nyligen blivit kaninĂ€gare för första gĂ„ngen.  Jag har haft kaninungen i snart 3 dygn, han Ă€r ca. 9 veckor gammal. Allt gĂ„r som det ska Ă€n sĂ„ lĂ€nge. Jag har lĂ„tit honom vara ifred sĂ„ mycket som möjligt sĂ„ han ska kĂ€nna sig trygg , endast stĂ€dat buren och fyllt pĂ„ mat och vatten.  

Jag har honom inomhus i mitt rum och eftersom jag pluggar hemifrĂ„n Ă€r han van min nĂ€rvaro. Oftast skyggar han undan försiktigt nĂ€r jag nĂ€rmar mig gallret, inte pĂ„ ett stressigt sĂ€tt, han bara skuttar in i huset sedan sitter han dĂ€r och tittar vad jag gör, lockar ibland fram honom med en morotsbit eller pellets och lĂ„ter honom Ă€ta ur min hand, samt nosa pĂ„ den, stryker honom försiktigt pĂ„ huvudet och bakom öronen, ibland tillĂ„ter han det men ibland backar han undan. 

Det jag undrar Ă€r nĂ€r och hur ska jag börja lyfta i honom? Är det bĂ€ttre att jag tar det i hans takt? eller ska jag lyfta honom ofta sĂ„ han lĂ€r sig att det inte Ă€r farligt? Ska jag ta bort huset ur buren dĂ„ jag ska hantera honom? (Vill ej dra/lyfta honom ur hans trygga zon)

Kan Ă€ven tillĂ€gga att han Ă€r jĂ€tte lugn nĂ€r han vĂ€l Ă€r i famnen, Ă€ven borstat honom utan problem. Endast haft han i min famn 2 gĂ„nger, nĂ€r jag fick han av uppfödaren och innan jag satte ner honom hemma i buren. Han blev Ă€ven flaskmatad sina första veckor i livet efter det ej sĂ„ mycket hanterad av uppfödaren som jag förstod det. 

(bild frÄn uppfödaren)

Elsaharr
0

Jag skulle vĂ€nta med tills han kĂ€nner sig trygg med att du klappar han. Sen kan du försöka och utvĂ€rdera đŸ™‚

Zingo ;D

lindqvist96
0

#1 Okej🙂 KĂ€nde lite stress över att om jag inte skulle börja lyfta honom nu kommer det bli svĂ„rare sen, men gör som du sĂ€ger och tar det i hans takt👍

Elsaharr
0