- Orolig
Jag är orolig för min Dumle´.
Har haft honom i 4dagar nu och han mår bättre, det ser jag.
Men han har några problem som han hade från första dagen
han fjällar på ett ställe - ryggen, han skisar med ena ögat, hans
andra öga rinner, han brukar hacka tänder imellanåt (kankse är
för långa?), sen har han alltid en konstig min :/ (kan bero på
bettfel eller det beror på att han skisar).
Är jätte rädd för veterinären vill söva ner han eller avliva honom :'(
Jag vet att man inte skall tänka negativt och jag har försökt tänkt
postivit hela tiden men det går inte mera :'( gråter
Kan inte snacka med mina föräldrar, dom vill bara han skall avlivas.
Var bara tvungen att skriva av mig <3
Hoppas han mår bättre!

Fjällar? Menar du att han fäller hår? Kan vara så att din kanin fäller sommarpälsen och gör sig redo för vinterpälsen.
Kolla om ögonen är klara, sen om det rinner i ögonen ska man vara uppmärksam för det kan vara något då. Förkyning eller nåt sånt. Kolla även nosen.
Kolla tänderna på honom. Sen vet jag att när det låter lite hackit ifrån munnen om man klappar kaninen eller nåt sånt så tycker kaninen att det är skönt.
Annars vet jag inte vad hackningen i munnen kan vara.

Ser nu också på din andra bild på din sida hur ögat ser ut, jag skulle ta kontakt med vetrinär om jag vore dig.

#2 Nej han fjäller hud typ :/
Han är bara lite fuktig om nosen och det är alla mina 3kaniner.
Kan tyvärr inte se han i munnen, han sammarbetar inte :(
Jag skall till veterinären om ungefär 2veckor.

Åååh, vad söt han är!
Hoppas han inte får bli avlivad .. Håller tummarna.

#5 Tack <3

går det inte att få tid snabbare? asså tidigare än om 2 veckor? :/

#7 Nej tyvärr, är hos mamma nästa vecka. Nästa måndag skall jag ringa och beställa en tid till honom <3

Vilken UNDERBAR kille du har där! Vilken tur han har att du tar hand om honom nu! Hoppas bara att han blir frisk igen, den stackars lilla förkänar ett lyckligt liv med dig. Hoppas att du kan få en tidigare tid! :S

#9 Han blir bättre och bättre :)
Så jag hoppas på det fortätter så..
#10 Vad bra att han börjar bli bättre :) han är ju jättesöt :D
Vi får hålla tummarna på att det går bra

#1o Naauw, ja va bra! :D hur gammal är han? vem ägde han före dig? (:

Jag tycker faktiskt att du ska kolla om du kan komma redan imorgon, 2 veckor kan vara för långt och är det något och det går för långt så kanske det är svårare att bota.

#13 håller med..

#13 Ja, jag vet men jag har inte tid imorgon :(
Han blir som sagt bättre, inte sämre.
#12 Han är 4-6år gamal. Min väns styvsyter tog "hand" om han, väldigt dåligt. Säkert därför han är lite krasslig <3

Jag tycker att du ska ta tid dig & ringa veterinären. Du kan dessutom behöva vänta 1-2 veckor & då kan det vara en hel MÅNAD tills han får komma till veterinären.
Tycker att du ska ringa så fort som möjligt, man brukar ju behöva vänta ett par dagar också.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Stackarn! :/

Varför ringer du inte om en akut tid till veterinären? Då lär du få komma så fort som möjligt.

Kaniner är duktiga på att dölja om de är sjuka. Jag tycker du ska ta dig tid att ringa till vet så fort som möjligt. Tänk på din kanin.

Pappa kommer aldrig gå med på att åka till en veterinär i te.x helsingborg för en kanin, han är sån. Röstånga djurklinik tar inte imot akut-fall (annars skulle jag lätt fixa det). Men jag skall ringa imorgon men det kommer inte bli föränns tidigast nästa måndag, tyvärr.

Jag tycker det är bra att du tänker ta med honom till veterinären (fast det inte går just imorgon men han kommer ju dit)! Många hade inte gjort så och många hade inte ens tagit sig ann honom.. Det du gör är helt otroligt tycker jag!

#21 Aww vad glad jag blir <3
Håller med, förra ägaren visste han hade problem med ögonen men gjorde inget åt det. Nu har fler problem kommit fram och dom har inte märkt dom! Eller dom ville nog inte..

Ja det är bättre att du ringer så fort du kan och inte om 2 veckor. Hoppas du får en snabb tid. Lycka till

#23 Tack så mycket <3 Hoppas jag med. Men om jag ringer imorgon tror jag att dom är redo att ta imot han om 2veckor, eller man kan alltid hoppas.
Finns det något jag kan göra för hans rinnande öga tills dagen kommer jag ska´ll till veterinären?

Berätta för dom exakt vad som försegår med honom, de brukar kunna bedömma om det är akut eller inte, berätta också att ena ögat liksom "hänger" jag tror inte det är bra, och att det rinner, ja typ allt. Det är mycket viktigt.
Jag tror inte att du kan göra så mycket med ögat, pilla inte där med dina fingrar bara. Och börjar det komma var ur ögat så kan det vara en infektion också och det måste du också då ringa till vet och berätta.

#25 Det konstiga är är att det rinner bara från det ögat som han ser bra med. Den andra verkar han inte kunna öppna riktigt, men det ser ut som han har öppnat det lite mer :) Skall jag badda med ljummet vatten?

Det kan vara något med det ögat som ser mer friskare ut än det andra också. Jag tycker inte att du ska badda med vatten, rör inte där med något alls för att undvika infektion.
Det är vad jag skulle göra iaf.

Hoppas han blir bättre :)<3

#27 Okey :) Tack för tipset.
Men det måste vara jobbigt att ha gamalt runt ögonen som rinner :/

Jo fast jag tror det är bäst att låta det vara. Men du kan ju alltid fråga vet vad du ska göra om du kan göra så.

Hoppas att han blir bättre! Håller tummar och tassar JÄTTE hårt!

Hoppar han blir bättre! (:

Hur gick det när du ringde vet?