"Pott-träning" tips!
Hej! Idag ska jag få hem min första kanin. Han är en blandras men ser ut som en lejonhuvad. Jag skulle gärna få honom att använda "pottan" som han kommer ha i sin bur. Först hade jag tänkt ha spån och ett lager halm över det i buren som underlag och spån i pottan. Men vill att han ska föredra att göra sina behov i pottan så om någon har bättre förslag tar jag gärna emot det! :D
Undrar samma… :) :)
Jag hade sett vart han väljer att kissa och sedan hade jag satt toaletten i det hörnet. Oftast väljer kaniner ett hörn och ofta under sitt hö. Så om du har en höhäck kan du ställa toaletten under den. Det brukar hjälpa. Om han väljer att kissa på fler ställen så får du helt enkelt lägga det spånet i toan och hoppas att han fattar vart det är man ska utföra sina behov :) Jag använde en kattlåda för kattungar i början för min hona när hon var liten då den inte bara var i ett hörn utan lite större. Gick snabbare då tyckte jag då hörntoan såg trång ut. Det har funkat fint på mina två och då var den ena en omplaceringskanin som bott ute första 10 månaderna av sitt liv och kissat överallt i buren :)
"Ha det gött, ät ej kött" 
Tack för svar!🙂 Jag satte toaletten bredvid höhäcken, och under dem två dygn han har varit hos mig nu har han bara kissat utanför 1 gång, vilket känns jätte bra!
Använder en hörntoa, den ser ju liten ut men min kanin är inte så stor heller så det funkar. 👍
Dock hamnar det bajsploppar lite överallt… Jag brukar sätta dem till toan, men det kanske också har med åldern att gör att han inte kan hålla sig så bra? (9 veckor gammal är han)
Mitt mål är att få honom så pass rumsren att jag kan ha honom frigående i mitt rum.
Har du honom inomhus skulle jag rekommendera att byta underlag om du vill få honom rumsren snabbt :)
De kissar och bajsar gärna där det är mjukast. Har man halm och spån i hela buren så gör de gärna sina behov överallt.
Jag hade fleecefilt i hela buren förutom i toalådan till min hane när han kom hit. Han kissade i lådan från dag ett, kom lite pluttar här och där men mestadels kom i toan. Han har nog bajsat totalt 30 kulor utanför buren någonsin, nu är han snart 8 månader.
Han kissade ett par gånger precis utanför lådan i samband med att han blev könsmogen. Men sedan jag kastrerade honom har det inte hänt en enda gång och nu är 99% av allt bajs i lådan. 🙂
Mio ville dock inte kissa vid höet utan började kissa jämte den toalådan som hade hö över sig så fick sätta dit en till låda. Han bajsade dock i den med hö över sig. Men det är nog olika från kanin till kanin. Dock så gör min äldre hane med det nu när jag tänker efter. Bajsar under höet och kissar i toalådan jämte, han har två. Nu har Mio sitt hö på ett annat ställe men gör alla behov i lådan som inte är vid höet.
Det blir även mycket lättare att hålla rent med fleecefilt. Köp på dig ett par billiga på ikea (9kr kostar de billigaste) så kan du tvätta om det skulle hamna utanför.
Emma

Vill bara berätta att det inte är lagligt att ha enbart fleecetyg. De ska ha minst halva buren med strömaterial enligt jordbruksverkets regler.
#5 Har du någon källhänvisning på det?
#4 Om jag skulle byta underlag, skulle en trasmatta duga? Annars får jag införskaffa fleecefiltar.
Rent allmänt har jag för mig att jag läst på jbv att kaninen måste ha strömedel i hela buren. Men eftersom jag har en dubbelmanad kanin är det inte så roligt för någon av oss när det fastnar i pälsen på honom hela tiden. Jag kan nog tycka att han skulle vara lyckligare om han fick mer yta att springa på, istället för strömedel i hela buren. 🤔
En tanke är att ha halm i hans hus där han får stöka som han vill, samt toa-lätt i toaletten, på det viset kan han vara i sin bur under natten och om han vill ut och röra sig på dagen när jag är med kan jag borsta av det som kan ha råkat fastna i pälsen.
Har sett kaninägare som löst det på detta vis och deras kaniner verkar tillfredsställda.
Jag bytte med till annat underlag i delar av buren efter ett tag, hade en badrumsmatta från Ikea i lite mer än halva buren och sedan en ganska stor toalåda när hon blev större. Pluttar kan fortfarande hamna utanför ibland men mina går helt fritt i kök och vardagsrum men tycker inte det är något problem då kaninpluttar inte är så svåra att städa upp. Det mesta hamnar ju i lådan som tur är :) Ikea har väldigt billiga fleecefiltar och dom är lätta att tvätta med vilket är bra om det sker en olycka utanför toalåda. Kul att det går bra hittills och att du planerar att ha honom frigående :D
"Ha det gött, ät ej kött" 

#6 det är bara att läsa de dokument som finns från jordbruksverket om vad som gäller för djuret i fråga. Det ska alla djurägare känna till och ha koll på. Hittar du inte det själv får du hojta till. Det står även väldigt kort om det här:

En sak man kan göra är att kontakta jordbruksverket och fråga hur de ställer sig till detta med strömedel vs att ha mer yta att springa på 😉 de brukar vara hjälpsamma!
Tack för de hjälpsamma svaren! 👍