överviktig kanin
Hej!
Min dvärgvädur har blivit tjock hon har fått en dubbelhaka och fett på magen, men hennes kompis som är teddyvädur som jag har tillsammans med henne är i jätte bra form.
Hur mycket mat ska jag ge dem per dag?
Varför är min dvärgvädur tjock och inte min teddy?
Hur mycket mat får kaninen i nuläget? Äter de lika mycket? Hur mycket rör den på sig? Och gammal är dvärgväduren?
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
Uteslut pellets.
Ge hö, grenar och bladgrönsaker. Och vatten såklart.
Alla kräver olika.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Dom har mat i skålen hela tiden, tror dom äter lika mycket, på sommaren får dom var ute på en stor balkong och springa fritt dygnet runt men när det börjar bli lite kyligare tar jag in dem och då får dem springa runt inomhus minst 1 timme per dag, hon fyllde 1 nu i somras.
#2 ska jag inte ge pellets till teddyn då heller?
#4 Kan du göra om du tycker att den behöver det.
Man får anpassa efter varje kanin :)
Du kan ju bara mata teddyn separat och ge honom em matsked eller två av pellets, eller vad det nu är du ger honom. Så får han i sig det han behöver.
Not your mom, not your milk.
Att alltid ha mat i skålen är ingen bra idé när man har en dvärgvädur :P de kan ju äta hur mycket som helst, hehe. Ge dem varsin skål med 1-2 matskedar pellets varje kväll, det borde räcka fint. Om teddyn behöver mer så ge honom något annat för att hålla vikten uppe, t.ex lite havregryn eller solrosfrön.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#7 klarar dem sig på 1-2 matskedar per dag?
#8 ja, absolut. de klarar sig kanske helt utan pellets tom. men testa skära ner till ett par matskedar om dagen först. om han har tillgång till pellets hela tiden är det inte konstigt att han är fet..
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#8 De flesta kaniner behöver inte ens pellets.
Sen så har väl dubbelhaka ingenting (eller nästan ingenting) med övervikt att göra? Utan en stor hakpåse kan vara genetiskt och inte undvikas?
#11 Kan ha med det attgöra. Zelda jag har, har dubbelhaka för att hon var överviktig innan hon kom till mig, och den vill inte försvinna. Kom pga övervikten. men kan även vara genetiskt, eller efter kull ja
#11 Ofta har hakpåsar på kaniner med övervikt att göra. Men det kan också vara genetiskt på vissa, så det har du rätt i. Dock verkar det som att i detta fallet har att göra med att dom får fri tillgång till havre, vilket påverkar vikten.
TS - Att du ger fri tillgång till havre är verkligen inte hälsosamt för kaninerna dina. Dra ner på havren (med övergångar). Det räcker att du ger 1-2 msk per dag, resten klarar de sig på hö, vatten och grenar. Hoppas hon kommer i form igen :)
Vänliga hälsningar Ellen 

Mina ena kanin som inte är överviktig har börjat bita i gallret för jag har tagit bort matskålen, men det finns hö hela tiden men när jag ger henne lite pellets i skålen så blir hon lugn. ska jag ge henne mer pellet?
det här är då inte min överviktiga min överviktiga kanin är lugn och blir bara lite ivrig när jag ska ge dem mat, utan det är hennes kompis som bor med henne.