Tam kanin?
Hej… Igår fick jag en dvärgkanin. Vi köpte den från en djuraffär, och det är en dvärgkanin som är 11 veckor. Jag är jätteglad, men är väääldigt orolig… Den har fått leksaker, hö, halm osv osv… Men den verkar inte trivas, alls!! Idag bestämde jag mig för att börja tämja den väldigt försiktigt. Jag har stått helt still med handen i buren och pratat försiktigt med den, men den bara kröp in i huset och skakade….. :( Sen, efter en timme, klappade jag försiktigt på ryggen. Då sköt den iväg som ett skott till andra sidan buren och satte sig i ett hörn och skakade. Då blev jag verkligen ledsen och gick in… Igår, hela dan, fick den vara för sig själv medan jag läste högt från en bok med en lugn och snäll röst. Jag har ångest över att jag gjort fel och känner mig väldigt ledsen…. Har ni några tips? eller något? :P Skulle verkligen uppskattas… Kaninen är förresten en hona :)
Dvärgkanin är ingen ras 🙂
Man kan inte säga om en kanin trivs eller inte efter bara en dag. Man måste ge det tid,och djur från djuraffärer är inte mycket att hurra över i regel tyvärr.
Men du måste ha tålamod och ge den mycket mer tid. Ta det i kaninens takt med, skynda långsamt 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Menar dvärgvädur, opsi xD Tack för ditt svar :)
Att få en kanin handtam kan ta ett tag! Jag skulle rekommendera att inte försöka röra kaninen den första tiden om det inte är absolut nödvändigt. Sitt precis som du har gjort lugnt hos den och visa att ingenting farligt händer när du är där (en hand som sträcker sig mot kaninen eller tar i den uppfattar den troligtvis som farligt). Förr eller senare blir oftast kaninen nyfiken på vad det är för typ som sitter där (du alltså) och då kanske den närmar sig lite försiktigt, det är ett jättebra tillfälle att ge nånting gott att äta! Får kaninen pellets så ha gärna lite av den vanliga maten och erbjud den försiktigt några bitar. Kaninen kommer då börja förknippa dig med något bra, alltså mat! När kaninen är bekväm med att komma fram till dig för att få mat kan du börja med att försiktigt stryka den över pannan medan du matar. Den kommer troligtvis springa iväg och gömma sig igen, men har den fattat att du betyder mat brukar de komma tillbaka igen ganska snabbt (av min erfarenhet). Jag gav nästan aldrig mina kaniner pellets i skålen i början, utan handmatade varje morgon och kväll. Det tog ett tag men nu kommer de gärna fram och klättrar på mig utan problem :) Lycka till och ta det långsamt!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Säger som dom andra, det tar tid. Speciellt om det är en djuraffärskanin.
Låt den vara idag också. Jag skulle inte börja med att klappa och hålla henne osv. Allt är ju helt nytt för henne nu, hon har ju inte börjat känna sig hemma eller trygg än.
Sedan kan du låta henne vänja sig vid din röst. Att läsa bok för henne var ett bra exempel :)
Men somsagt, låt henne vara ifred, iaf de 2 första dagarna. :)
Vänliga hälsningar Ellen