Gamla kaniner
När jag bodde hemma hos mamma och pappa så skaffade jag 3 kaniner.
När jag sen flyttade hemifrån bestämde vi att kaninerna skulle få bo kvar då dem har sin "kaninstuga" (inredd lekstuga), stora utehagar osv. hos mamma och pappa och pappa var villig att ta hand om dem :)
Så nu fem år senare lever fortfarande två av dem och är uppe i en ålder på 8 år. Vad jag har kunnat läsa mig till så är 8 år en väldigt bra ålder för en kanin. Och dem båda är still going strong och fortfarande lika pigga och alerta. Så pappa har skött dem mer än väl.
Är det fler som har kaniner som börjar bli till åren? Vad är medelåldern för en kanin?
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Tror det kan vara olika beroende på ras (stora/små raser). Det jag vet är att de mindre raserna, som t ex min dvärgvädur kan bli upp mot 10-12 år. Men för att de ska bli så gamla, eller då 8 år som dina, behövs det bra skötsel, så jag håller med om att din mamma/pappa måste ha skött dina kaniner väldigt bra :) tummen upp!!!
Han är död nu men min dvärgvädur vart 11 år, men 6-10 år är väll kanske genomsnitt! Duktiga föräldrar som tar hand om dom jättebra❤️👍🏼
Min kanin Daffne är 8 år och hon ät fortfarande pigg
Jätteraser lever sällan så länge, men dvärgraserna kan leva riktigt länge med bra skötsel och gener.
Not your mom, not your milk.
min dvärgvädur är 9 år och hermelinen är 8 :D Dem är fortfarande pigga och glada även fast man ser på dem att dem börjar bli till åren;(
Har två "gubbar" boende kvar hos mamma i Småland då dem trivs så bra där.
Dvärgväduren Blueberry blir 9år i januari och Dvv/hermelin/lejonhuvade Aragorn blev 8år nu i Augusti.
Still going strong, Blue börjar bli lite tunn men det har vi löst med bättre pellets för gamlingarna.
De äter bra hö, örter, grenar, löv, gräs, lite grönsaker, ja det mesta en kanin kan äta men i såklart måttliga mängder. (förutom höet)
Dagliga rastningar i hagar gjorda på massor av kompostgaller (största hagen är sammansatt på 23st) där de får spendera åtminstone några timmar.
Är vädret superdåligt så får de annat att aktivera sig med i sina burar.
Medelålder är olika, beror helt på storleken på kanin men ja 8 skulle jag säga övre medelålder. Äldsta kaniner jag känt har blivit 10-12 år.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Min första kanin dog för två år sedan, men han blev 13 år och 2 månader, vilket nog är ovanligt gammalt. 🙂
Jag har en nioåring, två åttaåringar och en sexåring nu. De är alla friska men nioåringen har tappat lite muskler och är inte lika energisk som tidigare, så jag tror han börjar bli lite gammal.
En av mina kaniner är 10 år, han är inte lika pigg som förut och det mörks att han börjar bli gammal :( Men han mår iallafall bra och han vill väldigt gärna att man ska gosa med honom hela tiden :)
Min ena kanin är väl närmare 9 år nu (jag har inte koll på hennes födelsedatum) och hon är lika pigg som en ung kanin. Min andra kanin är 8 år och mår också bra, även om det märks att han har blivit gammal.