Permanent hage
Jag har tänkt på detta ett bra tag med att göra en ordentlig permanent Hage, alltså göra en trä ram och sen nät/galler i. Men eftersom att det är väldigt svårt att flytta så blir det ju gärna bara jord efter ett tag och allt gräs kommer ju bli nerbetat efter bara någon/några månader.
Innan så har jag bara gjort en stor kompostgallerhage där dom har varit i på dagarna. Och så har jag flyttat på den med jämna mellanrum.
Så nu kommer min fråga: hur gör ni för att slippa detta och hur stor är eran Hage?
Kommer i så fall inte bygga den förrän till våren/sommaren om det blir nått med detta 😉
Såhär ser vår bästa Hage ut. Den är 80 cm hög, 2 meter lång och 1 meter bred. Precis lagom så man kan sitta där inne med kaninerna. Den har en lucka ovanpå och fyrkantsnät i botten, både så den är rovdjurssäker och för att kaninerna inte ska äta sönder gräsmattan totalt.
Hagen är lätt att flytta på, vid dåligt väder lägger vi en presenning över. Jag planerar att bygga en likadan fast dubbelt så stor, flyttbar Hage (fast då kanske man måste vara två pers. som flyttar den), för den har verkligen funkat utmärkt till en eller två kaniner, både dag och natt (förutom på vintern då de bor inne).
Den kostade ca 900 kr att bygga.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Åh va fin den var! Då får det bli en sådan till våren 👍🏼👍🏼
Om det är två kaniner i den så får vi flytta den till ett nytt ställe på gräsmattan varje dag, om det bara är en kanin som äter gräs och kissar, så kan den stå på samma plats i flera dagar 🙂
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Aha okej, för tänkte att kanske göra den 3*3 m, så kanske det håller liiiite längre för vi har 2 kaniner. Och så tänkte jag på något vänster fixa så att dom kan hoppa in och ut ur buren som dom vill. För buren är 200*80*60 (L*B*H) och den är RIKTIGT tung, hela familjen får hjälpa till (jag, min bror, mamma och pappa) för att flytta på den 😃 Och då tänkte jag att det är lika bra att bygga en Hage också för det är så himla jobbigt med alla skator som ska ta mat och vatten ifrån dom + att dom ska stöka ner hela tiden :P… Och så är ju hanen nästan döv så det känns ju väldigt riskabelt att bara ha kompostgaller, och så vill jag ju gärna kunna ha ute dom utan att behöva ha stenkoll på dom så att inga katter eller så kommer in…
Men annars så får vi ju ta och flytta på hagen + buren kanske var tredje dag eller så.
Vi har permanenta hagar, och ja det blir nerbetat gräs och bara jord efter ett tag. De får gräsklipp , löv , grenar osv i hagen så det blir någorlunda naturligt/grönt. Vi har nergrävd nät, så de bygger jordgångar , detta är mycket uppskattat. Även nättak.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Vi har en permanent Hage och en som vi flyttar, och även en gräshage som är permanent. Permanenta hagen är ca 50 m2 och samma med gräshagen och den som inte är permanent är ca 4 m2. Det blir rätt så snabbt slut gräs i permanenta vanliga hagen men på helger brukar de få vara i gräshagen så deras vanliga hinner växa till sig lite xD den som inte är permanent brukar jag flytta om det är något ställe med extra långt gräs osv.
Jag har permanent Hage till mina kaniner. Måtten är: L: 200 B: 150 H: 92 Gräset gjorde de snabbt slut på, gräsplätten hagen står på blev slarvsylta. Har numera torv som underlag för att förhindra att det blir geggigt av jorden.