Rycker i bakdelen?
Lille Sirius, 4 månader snart, brukar sätta sig uppe på sitt kartonghus och liksom "guppa" till med bakdelen några gånger, vad gör han då? Nästan samma ljud som när han stampar med foten, fast inte lika starkt, och han lyfter svansen och bakdelen upp och sen sänker han ner den igen. Dunk.. dunk.. dunk… har det något med blindtarmsavföringen att göra? Har sett att han tvättar sig där bak efteråt. Eller är han sjuk? Eller är det könsmognad? Hård i magen? Vad gör han?
Det händer typ en gång om dagen, han har gjort så i någon vecka nu.
Han burrar upp sig, drar öronen bakåt och tuggar med munnen när han gör det. Har han det skönt? Eller har han ont? Ser inte minsta tecken annars på att han skulle må dåligt på nåt sätt. Såhär sitter han:
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Vet inter det skulle kunna vara. Kanske du skulle kunna filma honom någon gång han gör så? Lättare att förstå vad du menar då. :)
Min gör precis så när han kissar, men antar att det inte är det han gör? ^^
Medarbetare på Jättekanin.
Hmm.. det kanske han gör. Har jag inte tänkt på, han brukar lägga sig ner direkt efteråt, kanske "kissar han in" stället han ska ligga på… haha. Liksom något markeringsbeteende?
Ska kolla nästa gång om det blir någon pöl.
#2 Men han verkar inte ha ont när han gör så? Sirius ser lite spänd ut, men det kan ju likagärna vara för att han har det gött..
www.alrunans.weebly.com/
Är de så de gör när de "skvätter"?
Har inte sett nån av mina andra hanar göra så. Men jag har ju inte koll på dem dygnet runt heller, Sirius är precis bredvid mig när jag jobbar så jag ser honom under flera timmar varje dag.
www.alrunans.weebly.com/
Han ser ganska koncentrerad ut, men inte som att han har ont. Jag har bara antagit att det var normalt :o
Medarbetare på Jättekanin.
Ja precis. Skönt att minst en annan kanin gör likadant ialla fall. Ser som sagt inga andra tecken på sjukdom eller något, han är pigg och glad, äter som han ska, så det är säkert inget farligt. Vill bara veta VAD det är han gör 😉
www.alrunans.weebly.com/
Mio gjorde med likadant när han var mindre. Inte sett honom göra det nu på några månader. Men är precis som du beskriver.
Vet inte vad det berodde på dock, ibland gjorde han det före blindtarmsavföringen kom så kanske va i samband med det?
Emma
#1 Jag försöker få det på film, men han gör ju inget alls, bara för att jag väntar på att få något att filma… 😃
#7 Skönt att höra, det kan ju vara helt normalt och kanske går det över på Sirius också, precis som på Mio. Jag har också sett det i samband med att han äter sin blindtarmsavföring.
www.alrunans.weebly.com/
OT: När jag läste rubriken trodde jag först det handlade om såna här ryck… ;) https://instagram.com/p/79yWYJwC8E/
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
#9 Hahaha, det ser så lustigt ut. Så gör Sally Vädur också när hon äter något riktigt gott. Undra varför 😃
www.alrunans.weebly.com/
"Han burrar upp sig, drar öronen bakåt och tuggar med munnen" är ju ett tecken på att de gillar det/är skönt. Så jag tror inte att det ska vara något fel :) Men försök att få det på film, om det går hihi ;)
#11 Ja jag hoppas att det är nåt skönt och inget obehagligt.
Har tyvärr inte sett honom göra så en enda gång sen jag skrev denna tråd.. typiskt, va.. har varit beredd med kameran många gånger.
www.alrunans.weebly.com/
Det här hände just mig med Luna! Hon satt helt lugnt på mattan men sen dunsade hon till med rumpan, precis som du beskrev i #0 Väldigt märkligt alltså.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram