Sätta ihop efter kastrering
Hej Jo det är så att jag i maj fick en kull med kaninungar, jag behållde bla. en hane. Jag separerade hanen från mamma och syster vid 11 veckors ålder, då hade han ännu inte visat några täcken på könsmognad. Han kastrerades när han var 4 månader och några dagar gammal. Jag vet att man ska hålla hanen och honorna åtskilda i 4 veckor till för att alla sädesceller ska ha hunnit dö. På onsdag (21/10) så har det gått fyra veckor, det är bara det att jag och resten av familjen åker på semester dagen efter. Vi är då oroliga för att det skulle kunna bli bråk när vi är borta, ifall de ännu inte helt bestämmt rang, kaninvakten kollar ju bara till dem en gång om dagen. Samtidigt så vill vi ju inte att lilla Totte ska var helt ensam i en vecka. Därför undrar jag om ni tror att det är en risk att sätta ihop dem lite tidigare? Mvh Elsa
Ja, det är en risk med tanke på bråk och sånt. Om ni inte kan ha full koll den närmsta veckan så är det bäst ni väntar med att sätta ihop dem. Totte klarar sig ensam en vecka till, det är jag helt säker på! 👍
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
är det inte enklare att bara vänta med ihopsättningen tills ni kommer tillbaka från semestern?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se