Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 625 ggr
liptongillisskytt
0

Bettfel kindtänder

Hej, eftersom min kanin fått bettfel, eller att hennes kindtänder är olika långa, hon är bara 6 månader och det är ovanligt att en sådan ung kanin får det. men nu vill jag veta mer, vi har inte riktigt bestämt oss men lutar nog lite mer åt kaninhimlen då slipning sliter så mycket på kaninen om man tvingas göra det flera gånger då hon kommer ha detta fel livet ut. Vad tycker ni är bäst? Några råd? Någon som har varit med om detta?

Cornelia

Peak303
0

Får man fråga vad det handlar om för ras?

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

liptongillisskytt
0

#1 dvärgvädur

Cornelia

farvendal
0

Ja, jag hade absolut låtit ninen somnat in. Aldrig att jag skulle ha samvete att låta tänderna slipas med jämna mellanrum livet ut. 

Visst kan man slipa en gång och se om problemet kommer tillbaka. Men med tanke på den unga åldern är det troligtvis genetiskt och kommer att komma tillbaka.

Vassa kindtänder som sticker in i kinden är otroligt smärtsamt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Lajban:)
0

Vår hermelinkanin råkade ut för detta, och efter tredje sövningen och tandslipningen kom problemen tillbaka efter bara några veckor. Tandproblem täcks inte av försäkringen, så det är tokigt dyrt, men framförallt var det lidandet som detta problem orsakade vår lille älskling som gjorde att vi till slut fattade det tunga beslutet med avlivning. Prata med din veterinär om han/hon tror att problemet är kroniskt och bestäm dig efter det.

Hästar och kaniner är livet Hjärta

jk71
0

Så här var det för oss: När vår kanin var ca 6 månader upptäckte vi att han började äta sämre och att avföringen blev jättesmå mörka kluttar. Vi åkte till veterinär där kindtänderna slipades. Vi hoppades på att allt skulle gå bra och ville ge honom en chans. Det gick bra! Efter ytterligare 6 månader var det dags att kastrera honom. I samband med detta bad vi veterinären kolla tänderna och då var de något "taggiga " och tänderna fixades till när han ändå var sövd Nu har det gått ett halvt år igen och vi hoppas verkligen att att det får fortsätta hålla sig bra. Som det är nu är hans avföring ok,han äter rikligt med hö och gnager gärna på grenar och är pigg och matglad! Lycka till med ert beslut!

Irmelinis
0

Jag hade tyvärr avlivat, det kan bli så många andra hälsoproblem kopplat till bettfel, stackars liten kanin 😕 🌺

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening