Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 691 ggr
laddare
0

Underlag i innebur?

Jag är på gång att skaffa en kanin igen efter ett uppehåll på några år. Men har haft utekaniner tidigare, och nu ska det bli en innekanin då jag bor i en lägenhet. 

Tanken är då att försöka minimera (speciellt) lukt väldigt mycket, då de andra i lägenheten inte vill att det ska lukta "kanin" i hela lägenheten. Samt att undvika damm.

Vilket underlag är bäst att använda? Som inte luktar speciellt mycket, inte dammar och som ska vara lätt att städa i? :)

Samt undrar jag även hur det är med hö, går det att vattna det(som man gör i stall) för att minimera damm och att andra partiklar flyger iväg? Hur är det med hårdpressat hö, fungerar det istället för hö?

Fridaaaa
0

Easyströ tycker jag är bra :) I princip dammfritt, lättstädat och mjukt. Kan dock vara svårt att få tag på.

Lättströ från granngården med.

Hårdpressat hö, menar du hösilage? För om det är hårdpressat eller löspressat i bal spelar ingen roll

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ra-17
0

När/om kaninen blir rumsren tycker jag det fungerar bra att ha filt i buren. Jag har det så och har träpellets/eldningspellets i toan. Detta fungerar bra för mig, men har hört att vissa tycker att det luktar mycket med eldningspellets, så det kanske är olika.

laddare
0

#1 Vet att jag hittat ihoppressat hö i form av en typ fyrkant/cirkel för några år sedan och tänkte att det kanske också skulle minska risken för damm och partiklar från hö? Om det nu ens finns på marknaden idag

Sashhi
0

Ihopressat hö finns i sk. kuber, men det blir extremt kostsamt i längden och slipar heller inte ner kaninernas tänder ordentligt som riktigt hö gör. Kan du inte ha hö i din lägenhet så skulle jag inte rekommendera att köpa en kanin. Annars för burunderlag så tycker jag om alspån! Döljer kisslukt och skräpar inte ner mycket. Lätt att beställa hem. Filtar skulle jag inte rekommendera då kaniner kan få för sig att knapra på dem och få i sig sådant som inte är bra för dem, dessutom om de skulle kissa på dem så förvärras bara lukten.

Not your mom, not your milk.

Elsaharr
0

Hampaströ suger upp bra och döljer tycker jag :) Dock har jag kanin ute men perioden jag hade hampaströ kände jag mindre än nu :)

Zingo ;D