Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 624 ggr
Kaninhoppare
0

Glädjeskutt..eller inte?

Nu kommer jag med en fundering jag har haft ganska länge. För ett par år sedan då jag läste på en sida om kaninbeteenden så stod det där att de så kallade glädjeskutten i själva verket var ett sätt att göra det svårare för rovdjuren att spåra deras doft eller något liknande..? 

Jag har undrat jättelänge över det här, och nu kan jag inte hitta informationen igen. är det någon annan som hört det? 🤔

Medarbetare på Jättekanin

Storip
0

Kaniner kan för att finta rovdjur springa en bit, springa tillbaka en bit i samma spår och därifrån hoppa bort och fortsätta åt det hållet. Tror inte att skutten förhindrar doften, bara för att doften inte fäster på något när kaninen hoppat en bit.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Kaninhoppare
0

Jo, det vet jag. :) Men jag tänker, finns det verkligen något som heter glädjeskutt då eller har det med det att göra?

Medarbetare på Jättekanin

emms
1

Kaniner i det vilda kan göra liknande skutt för att komma bort från rovdjur. Det är inte lika enkelt att fånga en kanin som hoppar sicksack, mycket lättare att fånga en som springer rakt fram när det väl gäller.

Våra kaniner precis som många andra djur tränar på överlevnadsbeteenden på ett lekfullt sätt. Rovdjur biter varandra och brottas på lek, djur som stångas gör även detta på lek när dom är unga. 
Kaninernas sätt att leka är genom glädjeskutt, det tränar dom inför vuxenlivet då de kanske måste fly från ett rovdjur. 🙂

Emma

Irmelinis
0

#2 Glädjeskutt kanske är fel ord, men jag tänker såhär.. om kaninen känner sig tillräckligt trygg och pigg för att slappna av och "leka" (träna moves) så är den nog också väldigt glad samtidigt. 

Precis som människor som leker, hundar som leker och rusar runt.. så på nåt sätt blir det ändå glädjeskutt. Just för att det händer oftast när de får en större yta att vara på, eller får känna gräs under tassarna, och det tror jag gör dem glada. Som hundar som springer ut i snön och blir helt glad-tokiga 😃

Tror annars som #1 att rörelserna och de snabba vändningarna förvirrar och att deras doft då inte fäster så lätt på något i omgivningen.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening