Dominansbeteende?
Så vi skaffade en till liten kanin för två veckor sen som ska bli sällskap till vår hane Gandalf. Den nya är en liten tjej på ca 11 veckor. Nu när jag gick förbi djurrummet så satt Gandalf utanför hennes bur och juckade på sin goseboll från Ikea (nästan lika stor som sig själv). Hur ska jag tolka det? xD Kan det vara så att han visar sin dominans gentemot henne trotts att det inte var direkt mot henne? Han är f.ö kastrerad. (Lilla Lo på bilden)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Hur länge har han varit kastrerad?
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#1 Över ett år :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#2 Okej :) Nej tänkte om det var som att han inte riktigt kommit ur hanigheterna ännu. Kan ju vara så. Men känns konstigt att han skulle visa dominans på de viset :o
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Kanske är han bara frustrerad över att inte kunna komma in till henne och få lära känna henne?
Tänker på hundar som kan jucka på människoben och kuddar av ren stress och frustration, för att de inte vet vad de ska göra och måste ta ut energin nånstans… det är inte dominans eller något sexuellt, utan bara för att bli av med stressen liksom.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#3 Ja alltså, sen han kastrerade har han inte haft "vuxenlekar" med sina gosisar alls. Så han har inte gjort det här på över ett år. Tycker också det var lite konstigt. Lilla Lo satt precis bredvid fast i sin bur då.
Överslagsbeteende kallas det som jag skrev ovan.
www.alrunans.weebly.com/
#4 Ahh hann inte se ditt innan. Men det låter ju onekligen troligt att det skulle kunna vara så. Tyvärr är det no go på det än så länge då hon är alldeles för liten och det finns ingen neutral yta här i lägenheten.. Vi kommer flytta inom kort och då ska dom få ses ^^,
Ja, det är nog ingen fara. Han klarar sig nog ett tag till, du får väl se till att han har sin boll att avreagera sig på 😉Han tycker säkert att lilla Lo är så himla söt att han inte vet vad han ska göra. Kanske han blir osäker på hennes signaler också. Galler ivägen och sånt…
www.alrunans.weebly.com/
Haha ja han får så väl göra det :P Ja hon är ju gudomligt söööt så jag kan ju inte direkt anklaga han för det ;) Men ska jag ta det som en bra signal eller? xD
Alltså, det är väl inte jättebra att han verkar stressad (om det nu är det som händer), men om han inte visat något aggressivt beteende mot Lo, försökt att slåss genom gallret eller liknande, så tror jag det kan vara "positiv frustration", typ förväntan. Han känner väl att det inte är naturligt att leva åtskiljd från en annan kanin och ändå ha henne i närheten, antingen blir man vänner och putsar varandra eller så tycker man illa om varandra och då flyttar den ena därifrån.
Om du förstår vad jag menar. Men det är ju bara en kortare period, sen får han ju förhoppningsvis vara vän med henne hela livet🙂 Jag tycker det är jättefint att ni skaffat en kompis åt honom!
www.alrunans.weebly.com/
Det enda han har gjort är att pussa henne genom gallret och smakat på hennes tår. Vilket jag inte sett som aggressivt utan mer nyfiket beteende :) Ja jag hoppas innerligt att dom ska komma överens och må bra tillsammans sen när det blir av :) (Han verkar ju inte direkt stressad ändå, han håller på som vanligt, ligger mest och chillar eller jagar katterna ibland :P)
En annan sak han har gjort ett par gånger nu är att "attackera" katterna när de kommer för nära Lo's bur. Han liksom rammar dem i sidan och jagar bort dom. Vill han ha henne för sig själv? Vaktar han henne? Nån som vet vad han kan mena? :P