Färgkoder
Jag försöker lära mig färggenetik, men har först en fråga. Hur ser en viltgul ut på koden? Syns det i koden om kaninen är sotad? Om man parar två viltgula med varandra, vilka färger kan det bli?
Medarbetare på Jättekanin.
Viltgul: A_ bb C_ D_ G_
Det syns inte om kaninen är sotad i genkoden. Parar du två renavlade viltgula får du bara viltgul, om de har någon annan färg dold gemensam så kan det bli andra färger.
Tack för svar! Två renavlade viltgula kan alltså inte ge bourgogne? Vad krävs för det? Vet du vilka färgkombinationer som kan ge viltgul?
Det finns många färgkombinationer som kan ge viltgul med rätt anlag dolda. Vill man ha ganska säkra kort så använder man gula färger. Madagaskar+viltgul till exempel eller madagaskar+viltgrå och så får man viltgul i andra generation (alltså efter ungarna som blir viltgrå bärare av gulanlag förutsatt att föräldrarna inte bär på annat).
Bourgogne är en viltgul med två rödförstärkningar, A_ bb C_ D_ G_ y1y2. Parar du två rödförstärkt viltgula kan du få bourgogne.
#3 Tack så mycket! 😃
Du som verkar veta mycket om färger, vad kallar man det om en viltgul får massa viltgrå-liknande hårstrån över kroppen? Är det samma som sotad? Min Alvin har börjat fått så nu, och jag undrar om det är vanligt och varför? Kan det vara tillfälligt för att han ska börja byta päls?