Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 722 ggr
roll
0

Få kanin rumsren? (behöver nya tips)

Jag har haft många kaniner och alltid fått dom rumsrena men den senaste var lite äldre när den kom. Den går för det mesta på sin låda men sen ett par veckor har den kissat på ett ställe ute på golvet. Den går alltid på samma ställe och jag har städat efter den där hur många gånger som helst med rengöringsmedel och vinäger och ättika men den fortsätter ändå! Jag vet att man kan kastrera men jag gillar inte tanken på att ta den till veterinär i onödan men om den inte slutar får jag nog göra det jag vill ju inte ha den inlåst?

Maleficum
0

Är det alltid samma ställe och ingen annan stans? Har du testat att ställa något "i vägen" eller helt enkelt ställa en toalåda på den platsen? Verkar det finnas något speciellt där som kan tänkas locka den att kissa där? Är det en Hane eller Hona?? Hur lång tid dröjde det innan den börja kissa utanför lådan? Ser kisset normalt ut? Är det något som tillfälligt kan hindra den att gå på sin vanliga låda?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

roll
0

Kaninen har varit väldigt rädd ända sen jag hämtade den jag har inte velat plocka upp den alls för den sprattlar så mycket att jag är rädd att ryggen kan gå av på den. Jag tror den vill kissa där för att det är i närheten av höförrådet och den vill visa att den vill vara där i närheten av höet och att höet är kaninens egendom (den har jättemycke hö i sitt hus också). Jag har testat några gånger att inte städa omedelbart men det gör ingen skillnad den ser stället som toalett inte bara kissa en gång och vara nöjd. Det konstiga är att det är på golvet har inte varit med om att kaniner gillar att kissa på hårt innan.. Kisset ser normalt ut. Det dröjde några veckor innan den började kissa där det kom när den började känna sig mer bekväm och slutade gömma sig i mörka delen av boet. Ättika är det enda som funkat lite men bara tills alkoholen avdunstat (går ju snabbt) sen är den där och vill kissa igen

roll
0

det är svårt att försöka se kön för den är så rädd och det är svårt att ställa toa där för det är vid ett skåp

roll
0

Jag antar det inte finns några fler tips?? Har flyttat på höet och ställt en toalett framför skåpet så det inte går att använda men nu kissar den bredvid lådan istället..

Jo3ef1n
0

Försök att ha toaletten på samma ställe hela tiden och begränsa utrymmet innan hon/han har lärt sig. Vad har du för strömaterial i lådan? Det är bra med ett material som kaninen gillar och är van vid. Om hon/han är mer van vid att kissa i spån kan du ha det överst.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Jo3ef1n
0

Plocka bort höet ur huset och låt inte kaninen komma i närheten av skåpet. Ha inte heller hö där förrän hon/han har lärt sig.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)