Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 946 ggr
emms
0

Frigående - övergångsperiod?

Alla ni som har frigående kaniner, hade ni någon övergångsperiod mellan att kaninen var i sin bur på nätterna/när ni inte var hemma till helt lös dygnet runt?

Mio visar tydligt att han inte vill vara instängd alls mer. Han hoppade idag ut ur sin box, och är ändå kompostgaller på högkant. Han tog sats från en HOL möbel som står inne vid väggen och upp på ett bord på motsatta sidan. Är ett mellanrum på ca 50cm där mellan…

Jag är mest rädd för att han ska hitta på hyss på natten. Han har aldrig gnagt på någon list eller möbel och har då haft lister och så i sina boxar. Enda möbeln han gnagt på är sin HOL. Och den får han ju gnaga på.

Så hur har ni som har helt frigående gjort för att våga ha dom lösa dygnet runt? Har ni börjat med ett litet område och ökat lite åt gången eller har ni bara öppnat och sen inte stängt in dom igen? 🙂 Han kommer inte ha tillgång till mitt sovrum på natten om han blir helt frigående.

Emma

Trebit
0

När vi hade Benjie frigående så ökade vi successivt tiden han fick vara ute själv i hela det kaninsäkrade område han hade när vi var hemma. Först någon timme, sedan kanske 3 timmar, 5 timmar, osv tills han kunde vara ute hela dagen medan vi var på skola och jobb. (Det längsta vi lämnade honom var strax under 11 timmar, när mitt och sambons schema inte gick ihop en dag).
Allt eftersom han var ute längre utan tillsyn så märkte vi vad han hittade på för bus under tiden (och vid vissa specifika tider, dra i mattan var alltid kring 21) och vi satte in counter measures för att hindra honom från att skada sig eller vår inredning. (Tuggar och gräver på mattkanter - lägga tyngder där han brukar riva i dem, osv).

Vi hade honom aldrig ute under nätterna själv då vi ville behålla någon slags kontroll över honom ifall vi skulle behöva stänga in honom en längre tid i framtiden (vilket blev fallet när vi skaffade Luna) men om jag körde en "all-nighter" vid datorn när jag gjorde projektjobb så fick han vara ute hela natten. Han hittade inte på det minsta hyss då utan slappade mest eller åt hö. (Vid 6-tiden på morgonen drog han dock igång ett litet race ibland, men det var vanligtvis tiden vi brukade släppa ut honom på morgonen, så det kanske var av vana).

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Melbun]
1

Jag har faktiskt bara låtit buren stå öppen från en dag till en annan från det att han var liten och min kanin är EXTREM. Han äter sönder allt han kommer åt, keyboardsladdar, väggar, möbler. Han har till och med ätit sönder väggen tills han nådde sladdarna till kontakten. Med det sagt så får man lösa problemen allteftersom de dyker upp. Ta bort eller täcka för möbler som du vill ha hela, spika för hålet i väggen (om jag är ärlig så gjorde han bara ett redan existerande hål större). En del objekt blev efter lång tid plötsligt intressanta och då gjorde jag inget förrän det började bli ett problem. Ex förstörde han en hel madrass i en säng som dock inte användes men när det började bli ett dagligt problem så tog jag bort den och då försvann intresset och så dök något annat upp osvosv. Han växte så småningom ifrån det destruktiva så nu uppför han sig väldigt bra. Sen har jag väl också tur att de har ett helt eget rum som jag kan stänga på nätterna där de kan göra vad de vill. I mitt rum som ligger bredvid har de fått vara mer och mer. Det enda han gör där inne är att gnaga lite på min säng men så länge han inte skadar sig själv så gör det inget. Jag offrar mina möbler för mina kaniners välmående :) Att kunna ha mina kaniner lösa i mitt eget rum gick inte så bra till en början men nu efter ganska lång tid (och ffa under övervakning) är det inga problem att lämna dem ensamma. Man får passa sig för att lämna sladdar framme för han är rätt bra att klättra på hyllor ;) han har sina hyss ibland men det känns lite som att de tröttnar när de får göra som de vill. Händer väl någon gång ibland att jag hittar en söndertrasad kudde i min säng men den går att ersätta :)

[Melbun]
0

Måste dock säga att det viktigaste är att det inte finns något kaninen kan skada sig på! Eller något farligt att äta :s

LillyMy
0

Mina kaniner fick gå fritt när jag var hemma vilket var långa perioder då jag pluggade hemifrån. Jag testade att lämna dom ensamma under perioder till exempel när jag var och handlade för att se hur dom skötte sig när man inte var hemma. När det inte visade sig vara några problem så öppnade jag helt enkelt deras område och lät dom gå fritt dygnet runt. Jag körde inte på fler och fler timmar per gång, jag bara öppnade upp helt enkelt. Det är jättemysigt när dom kommer rusandes till på morgonen när man går upp eller när man kommer hem från jobbet. Obs! Skydda alla sladdar noga. När kaninerna här hemma är ensamma så hittar dom på annat bus än vad dom gör när vi ser på :)

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

Irmelinis
0

Jag skulle utökat utrymmet lite åt gången. Bara för att ha bättre koll på var kaninen hittar på bus, inte ge den för många frestelser samtidigt liksom.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Frosstis
0

När jag hade min förra kanin hade jag faktiskt bara burdörren öppen på en gång! Vet inte varför egentligen jag hade en enorm kompostgallerbur när jag bara kunde ha hans lilla 100x50 bur ståendes i mitt rum för han låg alltid på min matta ändå o nästan aldrig i buren. Saknar lille tarzan, drömde om han senast inatt :( han var så himla underbar, hade hundra sladdar under mitt skrivbord i mitt rum men han gick aldrig ens dit!

emms
0

Tack för alla svar! 🙂 Intressant att se hur ni har gjort. 

Bor i hyresrätt men han har aldrig försökt sig på någon inredning som tillhör huset liksom, eller möbler heller riktigt. Så vet inte om jag bara är feg haha!

Lämnade honom ensam när jag gick till affären i förrgår iaf och det gick bra. Igår natt så hoppade han över igen, förstår inte hur han lyckas. Denna gång hoppade han inte upp på bordet på andra sidan för jag hade flyttat möbeln han tog sats ifrån. Men är sjukt imponerad att han ens vågar och kan hoppa så? Men blir ju såklart rädd över att han ska skada sig. Kan ju inte vara bra för hans små tassar att landa från den höjden… 

Men jag funderar på att gå upp extra tidigt någon dag och släppa ut honom och sen vara hemma hela dagen och ev sova i soffan. Ibland känns det som om han hittar på hyss för att han har för mycket energi, får han göra av med energin hela tiden kanske han blir lugnare med. 

Finns ett ställe mellan sofforna i en vinkel där det finns sladdar. Men tycker dom är väldigt svåra att gömma helt. Han har hoppat ner där mellan en gång och eftersom han inte får vara där är det ju självklart extra spännande.

Har ni några bra lösningar på att gömma kablar? Tycker inte sånna kabellister är speciellt bra faktiskt. Det är enda stället de finns sladdar på där han får vara så hade varit skönt om någon hade ett supertips! 🙂

Emma