Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 824 ggr
[Nalle-]
0

Tonåring- hur hantera det?

Min lillasysters kanin (dvv/lejonhuvad) är 5 månader gammal och har börjat morra och göra utfall i buren. Jag bor inte där, men var förbi idag för att se om jag kunde hjälpa henne. Hon är 11 år gammal och vågar inte hantera honom i buren längre. Jag fick ut honom ur buren med hjälp av en transportbur och utanför var han sitt vanliga mysiga jag, pussades och var inga problem att hantera. Det handlar alltså enbart om revirbeteende! Jag har aldrig haft en kanin som betett sig såhär men mina råd till henne var att använda handskar när hon pysslar i buren, använda transportbur när hon flyttar honom och sitta mycket vid buren och prata med honom och mata honom med blad och annat gått. Vad kan man mer göra? Tycker verkligen det är jättetråkigt för min lillasysters skull, hon är verkligen fäst vid kaninen men är nu rädd för honom. Hade varit härligt om någon kunde bjuda på en solskenshistoria där detta beteende går över!

Alva13
0

Ni kanske borde kastrera honom. Det kan oftast hjälpa, lycka till!

emms
0

Kastrering hjälper ofta vid revirbeteenden. Så testa det! 🙂 Har kulorna trillat ner kan ni göra det redan nu.

Annars kan en större bur eller helst Hage hjälpa. Om ni inte kan ha den frigående. I mindre burar kan dom känna sig trängda när man kommer in och rotar. Dom har ju ingenstans att ta vägen och då måste dom försvara sig. I en större Hage med lite hus och grejer kan den springa iväg. Och när den känner sig trygg kan den komma fram självmant. 

Så skulle rekommendera större yta och kastrering. Kastrering har massa andra fördelaktiga grejer.

Emma