Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 675 ggr
anonymenz
0

Lämplig kaninbur

Hej jag har två utekaniner ca 2 kg/st och de bor just nu i sin sommarbur och jag skulle vilja köpa en bur till dom att vara i nu under hösten till våren igen och undrar om denna bur är bra för dom http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/utomhus/kaninhuset-bjorn---rod-vit-879.html De flesta burarna är så dyra så denna är den som är mest inom min prisklass. Har ni andra tips? mottages de gärna. Byggde en egen bur för några vintrar sen men den blev för liten i slutändan och gick sönder tyvärr. Mvh

pernillaoscarsson
1

Köp/bygg en större. Två kaniner i den där lilla är inte ok. Inte ens laglig för en kanin.

MangaBea
0

#1 Den är väl visst laglig?

Jag skulle säga att den funkar, sen så tycker jag att man ska se till så att kaninerna får skutta fritt i en stor Hage en stund varje dag, inte ens en stor bur låter kaninerna sträcka på benen som de kan göra i en Hage. Det går dock att fixa en mycket billigare bur om du bygger den själv.

Kaninhoppare
0

Jag hade aldrig satt två kaniner där inne. Jag tycker du bör bygga en större bur själv. Man ska inte sätta in flera kaniner på en alltför liten yta, då de lätt hamnar i luven på varandra.

Medarbetare på Jättekanin

Storip
0

#2 Tror att den inte är laglig i höjden.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Elsaharr
0

Du kan få en större bur om du bygger själv men för samma pris :-) Men om du inte vill/kan bygga kan du ju alltid kolla blocket eller om någon här vill sälja en bur.

Zingo ;D

Happy-Bunny
0

#2 nej den är inte laglig då det inte är 50cm högt på varje våning, då blir den olaglig ;) Men jag säger som de andra, du kan få en större och bättre bur om du bygger själv för samma pris :)

pernillaoscarsson
0

Yttermåttet på höjden för bägge våningarna är under 100cm. De nuvarande innermåtten ska ju vara minst 50cm högt. Finns ingen chans att den buren håller de måtten då. Alltså inte laglig. Det ser man ju även på bilden, kaninen är ju i princips större än vad buren är.

farvendal
0

#7 Kan den ju vara så att den ena våningen är 50 och den andra är lägre.  Tvivlar starkt dock.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MangaBea
0

Jag erkänner, den är inte laglig. Dock är 48 cm i höjden istället för 50 cm inte så stor skillnad. Och att jämföra med kaninen på bilden är svårt eftersom vi inte vet hur stor den är.

Å andra sidan, går det att anmäla/informera om att de säljer olagliga burar? Lika väl som att det är olagligt att hålla en kanin i en sån bur, borde väl ingen få sälja sådana burar och marknadsföra de som kaninburar?

pernillaoscarsson
0

#8 Fast även om den ena är laglig så är ju fortfarande den andra olaglig ;)

#9 Nä, den kan ju vara för stor för just den buren tänkte också det. Men tycker ändå att den visar bra på att buren är liten ;)

farvendal
0

Nja. De är ju inte olagliga att använda under vår/sommar/höst om man kompletterar dem med någon permanent Hage eller så. 

Att marknadsföra dem som kaninburar kan jag tycka är fel. Inte juridiskt kanske men rent moraliskt så att säga. Det sprider ju bara okunskap. Folk tror att en bur som kallas kaninbur såklart är OK att förvara kaniner i. Så jag är inte förvånad över att det finns så många som inte känner till de lagliga måtten. De litar ju på butiker..

#10 Nah. Bara ena planet behöver hålla måtten för att man ska få ha kaninerna där. Om de ska bo ihop dvs.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se