Vad är det för larver?
Vad är dessa för larver? De har bara dykit upp helt plötsligt från ingenstans :o Vet inte var de kom ifrån, de sitter på den nya kartongbiten som vi har som "tak" för lådan vi förvarar hö i. Är säker på att flera har ramlat i höet. Hur får jag bort de? Så nu måste jag slänga all hö? :/
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
Ja liknande! Läste din tråd, hur har det gått? Är de kvar? Är väldigt orolig över att de ska föröka sig i buren..
Japp de är kvar ;) Anticimex var tyvärr ingen hjälp så kommer du på något är jag väldigt intresserad xD
Kan det vara möjligt att det beror på fukt i garaget? Har 4 balar med hö och vill verkligen inte att de ska angripa alla balar! Tänkte att man kunde ställa ut balarna en natt eller dag nu när det är så kallt men kanske kommer det in ännu mera fukt? :s
Hur många larver har du sett? Om det är humlemott så ska de tydligen komma i massiva antal ganska plötsligt. Anticimex sa att de kom från höet och att vi skulle slänga allt men han verkade ganska trött på livet så han ansträngde sig inte ens att lyssna på vad vi sa till honom så han var väldigt snabb på att gå härifrån. :P De brukar vilja bo i ventilationen, i getingbon och liknande. Därför tyckte jag det var lite konstigt att få med dem i mina höbalar.. Ställde ut vårt hö 2 nätter men det hjälpte nog inte så mycket för de är kvar ändå :) Det är bara att plocka dem en och en. Hur brukar du förvara ditt hö annars? vi har det ju i badrummet inomhus så det blir rätt jobbigt att ha en massa larver överallt :P
Tycker också att det skulle vara ganska konstigt om de kom från balarna, har ju aldrig hänt förut. Hittade kanske max 10 st, men finns väl fler.. Försökte pilla bort en med ett höströ men resulterade i att larven ramlade ner i höet :( Förvarar höbalarna i såna svarta sopsäckar i garaget, har aldrig vart några problem förut! Men de balarna jag tar från och ger till kaninerna har jag i en stor kartonglåda. Har ju somsagt lagt en stor kartongbit övanför lådan så det inte ska komma i damm, kanske det kan ha varit den som tog hit larverna? Haha känns dock lite omöjligt men x) Och förresten, har du fortsatt ge det höet? :)
Ja det har jag. Tycker inte det är lönt att slänga 4 balar för att det är lite kryp i, de skadar ju ingen mer än att de är lite äckliga. Annars får man slänga väldigt mycket hö. Må vara äckligt men det är inget konstigt egentligen. Dock är det lite väl många larver nu… Hehe. Egentligen är det väl inte det bästa att ha höet i påsar då det ska vara luftigt och så men tror inte det är därför du har fått larver :P och har det funkat tidigare så ska det ju inte vara några problem för dig. Vi har dock höet löst i badrummet så att alla larverna ska krypa därifrån, sen har vi satt fast tejp på väggarna så de fastnar i den. Tror tyvärr att du kommer se fler larver framöver för det brukar som sagt komma rätt många. Har du möjlighet att frysa höet så kan ju det vara en lösning för att slippa ha dem precis överallt. Kan ju se ifall de kommer ifrån garaget men tror nog att de är från ditt hö… Konstigt verkligen, beror det på att vi i princip skippade sommaren detta år eller vad? xD
Jaa, har läst att mottlarver är ofarliga! Haha jo att det inte blev nån sommar iår kanske är en anledning :P Ska testa sätta upp tejp, får hoppas att de försvinner för orkar inte med mer kryp xP