Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 738 ggr
Fliso
0

När börjar tonårsfasonerna?

Hejsan alla kaninälskare.

Jag har en liten prins på lite över fyra månader och har inte märkt av att han börjat gå i tonåren ännu. Det är en blandras (dvärg-teddy/dvärgvädur) så det är ju ingen stor ras.

Det enda som hände under en tid var att han kunde bajsa utanför toalådan. Men jag undrar är det allt?

Min mamma säger att nästan alla hanar börjar kissa rätt ut och revirmarkera överallt men än så länge har jag inte sett något.

Så är det min Kongo som är sen i utvecklingen eller är hans trots redan över?

Fridaaaa
0

Finns ingen speciell ålder och alla märker man det inte speciellt på :)

Messi är min yngsta nu, han är ca 6½ månad. Enda med han är att han stampat vissa nätter (men lugnat sig som tur är) annars ingenting :)

Bajs utanför lådan kopplar inte jag till sk "tonårsperioden" :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
0

Det kan nog vara väldigt olika… Min lejonhuvade hane blev inte tonåring (alltså könsmogen) förrän han var 6 månader. Trodde nästan jag sett fel på kön, så sen var han. Såg dock ingen förändring i beteende, mer än att han ville para sig.

Min dvärgteddy visade tecken på att vilja para sig redan vid  10 veckors ålder, och har varit lite småsur i buren i korta perioder (han är nu 5 mån och det har gått över).

På min dvärgvädurshane har jag bara märkt en enda förändring det sista, hans kiss luktar mycket starkare nu den sista veckan. Han är 4 månader gammal nu, så han har gott om tid på sig att bli tonåring. 😃

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fliso
0

Tack för svaren, jag får helt enkelt vänta och se hur Kongo blir, hoppas bara att han inte börjar bita på kablar.

Någon av era kaniner som börjat göra det trots att dem aldrig tidigare visat tecken på det?

Irmelinis
0

Jag brukar nästan aldrig ha kaninerna i rum där det finns kablar, så jag vet inte. Vågar inte ta risken. Sally har visat intresse för en sladd en enda gång när den låg i vägen, men hon tuggade inte på den. Hon är så busig och nyfiken på allt annat och gillar att strimla kartong och papper, så det skulle inte förvåna mig om hon satte igång att strimla kablar en vacker dag. Får hon för sig att bygga ett bo så gör hon det, spelar ingen roll av vilka material…

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
0

#3 Kabelskydd är det bästa. Alla kaniner oavsett ålder har en tendens att bita på sladdar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fliso
0

#5 Okej, brukar har honom lös (alltid under uppsikt) men gömmer kablarna.

Någon som vet varför min prins börjat bita och boa med kläderna man ha på sig? Ha brukar börja gräva och bita i mina kläder om han sitter i famnen, det är inte för att han inte kan gå för jag brukar aldrig hålla fast honom