Rycker i gallret
Jag och mina två kaniner flyttade för ca en månad sedan. De har tidigare bott ute och bor nu i en liten lägenhet med mig. De har en bur som de är i under nätterna och när jag inte är hemma, annars får de skutta fritt i lägenheten. Sedan de lärde sig hoppa in och ut ur buren själva så har den ena av dem börjat rycka/gnaga på gallret, precis där jag brukar öppna och han brukar hoppa ut ur buren. Jag förstår att det är hans sätt att säga att han vill ut, men finns det något sätt att få honom att sluta med det? Att låta honom skutta fritt även under nattetid och när jag inte är hemma är alldeles för osäkert, jag är rädd att de kommer göra illa sig. Jag funderar eventuellt på att testa att göra en liten kompostgallerhage utanför buren som han kan skutta i, men vet inte hur smit-säkert det är. Har ni några andra tips? för att få honom att sluta rycka i gallret?
Har för mig att man kan lägga en filt över så att kaninen inte ser ut.
Zingo ;D
#1 Jag testade faktiskt det inatt men han ryckte i gallret ändå, plus att han också försökte bita sönder filten…
Fixa en kompostgallerhage utanför buren, hur stor är kaninen?
Men du måste nog göra något skydd över hagen också så inte kaninen hoppar över.
Min ena kanin rycker i galler om han kan se igenom det. Därför har jag löst det genom att hänga filt på. Kanske kan du bygga en kompostgallerhage runt på natten och hänga upp filt? Ju större dom har desto mindre brukar dom "förstöra" så då kanske han låter filten vara eller slutar rycka galler helt. 🙂
Emma
#3 #4 Jag ska testa att sätta upp en liten kompostgallerhage utanför buren inatt, det kommer inte bli stort men det blir nog dubbla storleken jämfört med bara buren. Hoppas att han tycker att det duger. Att hänga en filt på gallret var jag tveksam över redan innan jag testade det i och med att jag vet från tidigare erfarenheter att han biter i allt tyg han kan hitta.
Jag såg denhär sprayen idag, kanske kan den hjälpa?
Insta: isabellaroenne
#6 Köpte bitterspray och bittermandelolja till min kanin, han slickade i sig de för han tyckte det smakade gott 😂
Emma
Min kanin bella öppnar, sliter och drar i lilla luckan, även fast hon bara är där i buren när jag är i skolan och på natten ( om mamma är ledig så är hon ute på dan) men problemet med hon var att hon öppnade luckan, så vi köpte en STOOR karbinhake och satte så att hon bara kunde öppna en bit, och när hon ser den rosa karbinhaken så öppnar hon ej buren❤️ Gammal video men nu har vi satt dit en karbinhake
#8 Haha😂
Jag testade att sätta upp en liten Hage av kompostgaller utanför buren inatt, och då var han lugn med galler-ryckningar. Dock så har jag väldigt ont om plats framför buren så det blev svårare att få plats med en Hage än jag först trodde, till slut så fick jag till det men då stängde jag i princip in mig själv i sovdelen av rummet. Jag bor i en liten etta så plats har jag inte så gott om. Jag ska se om det går att lösa på något bättre vis med hagen, för han höll sig lugn i den.
#6 Tack för tipset, jag ska köpa den! Även om det kanske inte funkar på gallret så kan jag spraya på andra saker i lägenheten som han gärna mumsar på.
#8 Tyvärr så ger min kanin inte upp trots att det är omöjligt för honom att öppna buren. Han rycker och rycker i flera minuter trots att inget annat händer än att han för en massa oväsen.
Hade samma problem med min kanin, hon bet på gallret under nätterna så att man vaknade. När hon blev äldre så lyckades hon lära sig att öppna luckan och smita på nätterna. Så nu är hon helt frigående istället. Var också orolig första natten hon inte var i buren. Hon lyckades första veckan hoppa upp på pojkvännens datorbord och bita av alla hans sladdar, haha. Men nu har vi säkrat hela vardagsrummet.