Fästingar!
Nu har jag börjat gå ut i skogen med Brumm. Men på 2 dagar har han fått minst 25 fästingar. Det finns säkert mer i pälsen men det är så svårt att se i den långa pälsen. Jag är så rädd att han ska få någon sjukdom. Ska jag kontakta veterinär? Eller vad ska jag föra? tips??
Kom att tänka på sådant fästing halsband man har till hund och katt, om du hittar ett i rätt storlek kanske det kan funka?
Annars finns det ju spray mot insekter för hästar, kanske finns liknande spray för andra djur som kan passa kanin?
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Fästingsjukdomar på kaniner är ytterst, ytterst ovanligt. Aldrig hört om en kanin som fått en fästingsjukdom. Den största risken med att kaninerna får fästingar är väl att de kan krypa över på oss, vi är lite känsligare för fästingssjukdomar. Och att få borrelia är inte kul, det har jag fått och då förlamades halva mitt ansikte. Finns inga fästinghalsband som är anpassade till kaniner tyvärr, tar man ett för katt eller hund blir det fel dos för kaninen och det kan döda kaninen. Så det enda man kan göra är att plocka fästingarna eller undvika ställen där det är fästingar :/
problemet är bara det att han är en innekanin och bor i mitt rum så det kan lätt bli att fästingarna kommer över på oss