Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1422 ggr
Happy-Bunny
0

Smäller/rycker i vattenflaskan

Varje gång Zingo ska dricka ur sin vattenflaska så börjar han bita i den och dra så det smäller i hela buren. De här smällarna hörs i hela lägenheten (består av två stora våningar) och han bor i mitt rum vilket gör att jag får svårt att sova på nätterna då jag vaknar av alla smällar. Någon som vet vad det kan vara, varför han gör så? Kan han tycka att det kommer för lite vatten, vill han ha uppmärksamhet eller vad kan det vara? Skulle verkligen vilja ha tips? på hur jag kan få det att sluta då det är väldigt jobbigt :(

Trebit
0

Benjie gör precis likadant, jag tror det är för att han inte tycker att det kommer vatten tillräckligt fort. Om du har möjlighet så testa ha vattenskål, mina kaniner föredrar verkligen att dricka ur skål framför flaska. Dock har de inte skålar i buren då de också älskar att gräva runt spån och vattnet blir utspillt eller skitigt på en halvtimme. Finns ju också t.ex. akitaskålar man kan sätta fast, kanske det vore nåt att testa?

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

itiswhatitis
0

Har haft samma problem med mina tidigare kaniner, minns inte om alla gjort så men känns som ett vanligt problem. Skulle testat gjort som #1 - bytt till en tung och stadig vattenflaska. Ha den på en högre plattform så hamnar det kanske inte lika mycket spån i.

Insta: isabellaroenne

emms
0

Muffin gjorde så innan men bytte till vattenautomat från gnagarboden och nu verkar han tycka att vattnet rinner på bättre. Om du inte kan ha skål så testa en sån vattenautomat. Tycker den är jättebra! 🙂 Oftast rycker dom för att det kommer för lite vatten och blir irriterade.

Emma

Happy-Bunny
0

#1,2 tack för svar, har tyvärr försökt att ha skål både i en lätt och en tung skål men båda blir han förbannad på och välter ut. :( Får se om det är värt att prova att han en skål som sitter fast i gallret :) #3 tack för svar :) Ska se vad som jag tror blir bästa lösningen, antingen prova skål som sitter fast eller vattenautomat.

Happy-Bunny
0

Putt :) Föresten #3 är det en sån här du menar? http://www.gnagarboden.se/sv/automater/578-vattenautomat-05l.html För i så fall skulle jag gärna vilja förstå hur den funkar XD på bilderna ser det ut som att saker som de dricker ur pekar neråt, blir inte det en jättejobbig ställning för kaninen att antingen behöva lyfta huvet bakåt eller böja det neråt och sen bakåt, om ni förstår hur jag menar? eller har jag bara fattat helt fel? XD Men andra värkar gilla den då det kommer vatten smidigt så det kanske blir att köpa en sån :)

emms
0

#5 blir faktiskt en mer naturlig ställning för dom. De sträcker bara ut tungan rakt ut. Med en vanlig behöver dom ju vinkla huvudet bakåt litegrann. Dessutom rinner vattnet snabbare så dom behöver inte stå lika länge i samma ställning :)

Emma

Happy-Bunny
0

#6 jaha då förstår jag :) Ska se om mamma går med på att köpa en sån vattenautomat. Men räcker det men 1/2 liter eller ska man ta 1/1 liter? PS, när jag åker på tävlingar så blir det väl krongligt att ha med en stor vattenautomat, så hur gör man då? Har den på transprtburen XD

emms
0

#6 halvliter räcker till dvärgraserna iaf :) när du åker med transportbur så kan du ju antingen ha en skål man sätter fast på gallret eller köpa en liten vattenflaska, typ hamsterstorlek. Då brukar den få plats under kanten och kulan lägger sig rätt. Automaterna är ganska krångliga att flytta på och sådär. :)

Emma