Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1832 ggr
[Frida Rydberg]
0

Förstoppning

Jag är så vansinnigt trött på förstoppningar hos mina kaniner (i snitt 1-3/år spritt på 6 kaniner, vilket nog inte är så mycket, men jag hade ju önskat att det var noll…) och förlorade en i det förra året. Finns det något man kan göra för att minska risken? Vet ju att det är större risk när de fäller, men vad beror det mer på? Mina äter i princip alltid samma mat, inga hastiga foderbyten mm, vettigt foder, regelbunden Motion osv. Är ex övervikt en bidragande orsak eller det finns inga samband? Kan man ge dem något speciellt foder, alt tillsätta något i fodret som minskar risken? Vill veta så mycket som möjligt!

Melao
0

Dricker de ordentligt? Det brukar spela in, särskilt om man ger mest torrt foder.

Oho för att satsa det sista på mirakel!

[Frida Rydberg]
0

#1 ja, de dricker normalt

Trebit
0

Dina övriga frågor kan jag tyvärr inte hjälpa till med, dock sägs det att risken för förstoppning är större under fällning då kaninen får i sig mer lös päls under den tiden och hårbollar i magen kan stoppa upp. För att undvika att kaninen får i sig allt för mycket päls kan man under fällningen borsta igenom ofta (en av mina kaniner fäller alltid is stora tussar, och de är bara att dra av) för att kaninen inte själv ska svälja det när den putsar sig.

(edit: insåg att jag läste ditt inlägg lite klumpigt, du vet nog redan allt det jag skrev)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

sfut
0

Det viktigaste är att de äter mycket fiberrikt foder (hö, gräs), max en msk pellets/kg kanin. Sen är det viktigt med Motion och att de får i sig tillräckligt med vätska. Om du har flaska skulle byte till skål kanske kunna göra att de dricker mer?

Stress är en känd trigger, visst hopptävlar du? Märker du att det kommer oftare i samband med tävling?

Vid fällning kan du försöka ge dem parraffinolja 2-3 ml 1-2 ggr/dag i ett par veckor. Det hjälper till att smörja mage och tarm. Men det brukar vara svårt att få i dem tyvärr.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Smultrondraken70
0

Tror inte du kan göra så mycket mer än du gör, av vad jag förstått så är du ju kunnig på kaniner och sköter dina på bästa sätt;) Vi råkar också ut för detta då och då, och vår kaninkunniga vet har inte heller vetat orsaken. De faktorer vet räknar upp som viktigt i skötseln är allt det du redan gör. Så har inga tips? tyvärr, men skickar styrkekramar, för förstoppning (eller "magatoni" som vet säger) är verkligen pest:(

[Frida Rydberg]
0

#4 ja, jag hopptävlar med mina, men har vad jag kan minnas aldrig haft någon som fått problem i samband med eller efter tävling. Jag tror att de flesta drabbats på hösten och skulle då tro att det beror på päls. Fast den som är drabbad nu har inte börjat fälla, så har svårt att tro att det är just det som satt igång den här gången. Hon är inlagd på djursjukhus och de har inte hört av sig än, så det är åtminstone ett bra tecken :) Ang paraffinolja så har jag fått lära mig att det är lätt att kaninerna får ner det i luftvägarna och det har något med konsistensen och smaklösheten att göra. Vet inte alls om det stämmer eller om det är en myt. Är ju ofta det som det tipsas om när det är förstoppning så jag gissar att det är en myt? Har inte vågat använda det pga att jag hört att det lätt blir fel. Hur mycket brukar man anse att en kanin ska dricka? Alla mina ligger på 2 till lite drygt 2,5 kg. Åh, hade varit så bra om det fanns något enkelt att tillsätta då och då eller liknade för att komma ifrån det :(

sfut
0

#6 Går de ute mycket i Hage? På hösten ändras ju kosten naturligt från mer grönt på sommaren till mer hö och gräset som finns ändrar sammansättning. Går de kanske mindre ute i Hage nu när vädret blir sämre och det blir mörkt tidigare på kvällen? 

Ang paraffinolja verkar det vara olika från veterinär till veterinär. Min veterinär (Marianne Tornvall) rekommenderar det medan jag vet att typ roslagstull är väldigt försiktiga med det just för att det lätt skulle hamna i luftvägarna. Jag försöker blanda oljan så gott det går med critical care så att det ska bli lite smak och struktur på den.

Jag har för mig att de ska dricka ca 1-1,5 dl/kroppsvikt och dygn. Något mer om de bara äter torr mat.

Det jag har läst mig till i litteraturen är att man mer och mer går från att det skulle vara päls som orsakar det eftersom de alltid har päls i systemet. 

Jag skulle också önska något mirakelmedel men har inte hittat något än tyvärr. De tdu kan göra är väl att helt ta bort pellets ur dieten. Kanske ge lite lucern för att få upp proteinhalten något.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se