Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 263 ggr
Tixy
0

Hona vs hane

Ja, vad är för- respektive nackdelar med hona och hane? :)

ciss
0

Svår fråga, det är ju olika från kanin till kanin. Men vissa hanar kan vara väldigt skvättiga, men brukar också vara väldigt mysiga. Kan ofta gå lös utomhus eftersom att de vill hålla sig kring honornas burar, om man har några honor det vill säga.

Honor kan vara lite tjuriga när de brunstar, men kan också vara grymt mysiga & är oftast inte lika skvättiga som hanar (känner ingen skvättig hona).

Sen är det ju som sagt olika. Vissa hanar skvätter inte alls och det finns honor som skvätter, vissa hanar springer iväg när man släpper dem lösa medans andra honor håller sig till burarna. Det är olika.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

Tycker inte alls att man kan säga specifikt vad som är bra och dåligt med honor och hanar. Det är helt olika och vill man veta lite hur ens kanin kommer att bli till temperamentet är det smartast att se hur föräldradjuren beter sig.

Har man köpt en hane från en kull ska man ju kolla hur pappan är till sättet. Är han skvättig/envis/gosig/snuskig. Och köper man en hona kollar man hur mamman beter sig som hona. Men kolla såklart på båda föräldrarna ordentligt innan du köper en kanin!

Majsbecka
0

Kan säga lite ris och ros med min hermelin hona :) . bra saker med henne, hon är kanske inte så jätte gosig men mer pigg av sig och hoppar runt och skuttar, hon kan få kaninungar (om man nu är intresserad av det.) .

Det lite negativa kan vara att hon blir ganska lätt sur (Fast jag tycker att det bara är roligt x'D ) ^^,

Tixy
0

Tack för era svar! :)
Ska prata lite med min kompis, som jag troligtvis kommer köpa av. Vet att iaf hanen är väldigt mysig, men måste kolla upp lite närmare med honan.