Äter ej hö
Ända sen Eddie flyttade hit för 2 månader sen så har jag faktiskt aldrig sett honom äta hö. Jag fyller på ganska sällan eftersom höet liksom aldrig försvinner. Skulle jag fylla på varje dag skulle buren bli full av hö som ej blir rört. Han får Meister Lampe som foder, vad jag vet är det väldigt mycket fibrer i Meister Lampe som håller igång magen på samma sätt som hö. Hans bajs ser fint ut, och jag tycker han bajsar mycket/normalt. Han äter allt annat man ger honom, såsom grönsaker och frukter. Är det något jag borde göra? Bör jag vara orolig?
Insta: isabellaroenne
Testat att utesluta pellets helt?
Eller att byta hö?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Helst ska man inte vara allt för generös med pellets och annan mat eftersom kaninen kommer favorisera den godare maten. Då finns risken att kaninen slutar äta hö.
Pellets är inte bara hö, hö är bara hö. Minska pellets alt uteslut helt så kommer kaninen äta hö. Vilket hö har du? Hur ser det ut (tjockt eller tunt)? Det är viktigt med hö, framför allt för att slita på tänderna så att de inte blir för långa. Ja du bör göra något men eftersom han äter annat är det inte akut så att han måste till veterinär nu.
Det hö framförallt är viktigt för är att slipa ner de bakre tänderna hos kanin. Dom växer hela tiden och det är bara hö (gräs, andra blad) som slipar ner tänderna på de sättet. Dom måste ha grov föda som dom maler ner annars blir tänderna för långa.
Efter ett tag får tänderna vassa toppar på sig som skär upp sår inne i kaninens mun. De gör otroligt ont och de kan också skapa problem med ögonen när det har gått för långt.
Så det är viktigt att kaninen äter hö eller annan likvärdig föda.
Gillar han gräs?
Får han mycket gräs kan det vara därför han inte äter så mycket hö i buren. Men testa att ta bort allt annat utom hö och gräs och växter.
Är höet fräscht och bra? Är det dåligt kan det även vara därför han inte vill ha det. 🙂
Emma
Då kan det kanske vara så att jag skämt bort honom med mycket annat än bara hö. Han får ju smaka en del grönsaker och frukter som han glatt sätter i sig. Pellets får han 1dl/dagen. Han är 4 månader. Ska testa utesluta godsaker ett tag, bör jag även utesluta pellets också? Eller bara minska på pellets? Han har fått två olika höer. Båda har doftat gott och haft ganska tjocka/grova strån. Båda ratar han.
Minska på pellets kanske? Min dvärgvädur på 5 månader får max 3 msk pellets om dagen, det är nästan 1/2 dl, vissa dagar får hon mindre beroende på om hon varit ute och rört på sig mycket eller inte. Rekommendationen från uppfödaren var 1/4 dl om dagen när hon var 3 månader. Hon skulle kunna äta hur mycket som helst om hon fick bestämma… Men jag ger hellre mycket grönt utifrån trädgården.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Du behöver inte utesluta pellets, utan det räcker om du minskar. Men man brukar säga att 80% av kaninens kost ska bestå av hö och att en 2 kg kanin ska få ungefär 2 tsk pellets om dagen. Sen kan det säkert vara så att kaniner som fortfarande växer ska få mer. Jag har inte stenkoll på det eftersom jag bara har haft gamlingar.
#5 Vad är han för ras?
Testa att minska lite på pelletsen. Min franska vädur (6 månader) får knappt 2 dl om dagen och han väger nästan 5kg. Så testa med 2 matskedar om dagen och se om han börjar äta mer hö istället. 🙂 Hur har du höet? Tycker det är lättare att få dom att äta mer hö om man har lite på marken. Brukar jag ha i början om dom ätit lite dåligt med hö ett tag.
Emma
Min kanin åt inte alls hö i höhäck i början utan han fick hö på marken, sen la jag successivt mindre hö på marken och mer i höhäcken och nu får han "bara" hö ur höhäck/om han hoppar in i påsen jag har hö i. Min kanin är en dvv som är född augusti -14 och jag köpte han i december -14, första månaden hos mig fick han 1-2 msk pellets om dagen som godis, jag tog lite nu och då och belönade när han närmade sig mig då han var skygg i början, efter första månaden hos mig slutade jag nästan helt med pellets då det ej behövdes och numer används det endast som godis/enstaka gånger i aktiveringsboll när jag ska vara borta länge, och så väldigt små mängder.
Vad är Eddie för ras och hur gammal är han? 1dl pellets låter rätt mycket men det beror ju på ras såklart. Vad ger du honom i övrigt? Frukt är godis för kaniner.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Nu har jag minskat ordentligt på grönsaker och frukter under ca 2 veckors tid, även minskat på pellets litegrann och resultatet är viktminskning och smal/krokig rygg som inte ser så rolig ut. Han är nästan 5 månader och väger nu 900 gram. När han var 4 månader vägde han 1,1 kg. Kolla hans spetsiga rygg, är det normalt att det blivit såhär? Känns ej bra att han gått ner i en ålder han borde gå upp.
Han är en dvärgvädur.
Jag har en kanin som enbart äter pellets, vägrar äta hö! Men kvistar, blad och gräs äter hon! Har varit så i flera år och hon är frisk och fin!
#13 Dock risk för tänderna, vintertid får man ju inte tag på blad och gräs och grenar slipar inte kindtänderna.
Så väldigt olämpligt. Ren tur.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle tagit kontakt med en kaninkunnig veterinär och fått tänderna kollade ordentligt, även kindtänderna, det är viktigt. Hö är jobbigt att tugga och tandproblem kan göra att dom ratar höet.
#11 nej han borde inte magra sådär:( utesluter du den mer lockande maten som du gjort borde han äta av höet istället. Vi har en hane som var riktigt dålig på att äta hö. Gjorde likadan som du och testade utesluta det mesta annat för att " tvinga honom" att äta hö, med resultatet att som 6 månaders vägde han bara 900 gram som Eddie. Vi kollade alla tänder hos veterinär, och allt var ok, men hö ville han inte käka. Jag testade alla dyra höet som fanns på nätet, allt i djuraffärer jag kunde hitta:( och knappt ett strå slank ner:( Sen hämtade vi hö från en bonde, fick tips? här att söka på blocket, och tänkte vi måste testa det också, jag körde hur långt som helst. Och det höet åt han helt plötsligt med god aptit!! Han åt upp sig säkert 400 gram på bara hö. Vår lösning blev således att vi av en slump råkade hitta ett hö som han gillade:))
#16 Jag har sett att han började äta hö sen jag minskade på alla godsaker, så det verkar som han äter det nu. Men ändå är hans ryggrad väldigt påtaglig.. Och han har magrat ca 200 gram.
Vad bra att han börjat komma igång med höet:) Det vi hämtade från bonden sa han var väldigt energirikt hö, så det kan nog vara skillnad på hur mycket energi de får från själva höet.. Det höet vi har nu måste han ha pellets med mycket energi i för att inte magra..Också från bonde men sent skördat med låga värden. Nu har ju Eddie börjat käka hö, så förhoppningsvis borde han få i sig mer och mer vartefter han vänjer sig.)
#18 Tack för du delar med dig av din erfarenhet :) Jag hittade en fästing på Eddie idag, en liten fuling satt på hans öra. Tog bort den direkt. Kan det var den som bidragit till hans avmagring, är det ens möjligt..? Fästingen var väldigt liten.. Ska köpa ett annat hö till honom, tycker detta hö blivit lite gult också.. Har haft det sen typ 3 juli, hur länge håller hö?
#19 Nej, fästingen har inte med din kanins avmagring att göra.
Hö skördas bara på sommaren, så det håller sig utan problem i ett år om det förvaras rätt (torrt, svalt och inte i solljus). Så är det årets skörd så är det inte gammalt.
Luktar det gott? Hö ska vara grönt och lukta mycket och gott!
Tycker det är konstigt att din kanin har gått ner så mycket i vikt. Det ska inte ett ungdjur göra. Han skulle kunna ha mask. När du ska få honom att äta hö är det pelletsen du ska dra ner på. Vad menar du med grönsaker och frukter? Får han inte örter, gräs och blad? Det är ju "färskt hö" och det bästa en kanin kan äta såhär års (under förutsättning att den är van vid det).! Det är när det tar slut som det är viktigt med hö.
Vissa går ner i vikt när de fäller på höst och vår. Det i kombo med minskad fodermängd kan ju förklara viktnedgången. Har du höhållare? Mina kaniner är så olika. En kan INTE äta hö ur en hållare. Vägrar. Äter upp allt om man lägger på golvet dock. En annan är tvärt om. Äter bara från hållare i lagom höjd. På golvet bara kissar hon på det och vägrar äta. ;)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Kaninen är knappt fem månader och ska växa mer. Han borde inte gå ner i vikt. Han ser direkt mager ut på bilden, vilket tydligt indikerar att något är direkt fel…
Tycker höet jag köpte i början på juli har gulnat väldigt mycket. Är väl gulgrönt typ. Vet ej hur det luktar då jag varit förkyld sen 3 veckor tillbaka, sisådär med luktsinnet då.
Men jag ska köpa nytt hö till honom imorgon, se om han vill äta av det. Men.. han äter som en häst. Visst att han alltid varit enormt förtjust i mat, men han verkligen kastar sig över maten nu. Tycker det är märkligt att han går ner i vikt då.
Jag bor i Stockholm. Nån som känner till någon bra kaninveterinär i Stockholm?
Ja, Roslagstulls Djurklinik på Valhallavägen. Vill du ha namn kan jag skicka pm.