Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 540 ggr
Katti
0

Kastrerade hanar ihop!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har på senare tid stött på flera som har kastrerade hanar som trivs alldeles utmärkt tillsammans. Min tanke är att det bör gå bäst med hanar som aldrig hann fatta att de var hanar innan de kastrerades. Jag hade en gång tre hanar inackorderade ( i varsin bur). En av dem var kastrerad och han gick ihop med vilken som helst av de okastrerade. Vet inte vid vilken ålder han var kastrerad dock. 

Förra hösten hade jag, efter en oplanerad babyboom i april, ett helt gäng hanar kvar som hann bli över halvåret innan de såldes. De gick ihop i en hästbox och till min förvåning var det inget bråk fast flera hann bli över ett halvår innan de flyttade. Vet att honor blir könsmogna betydligt snabbare på våren, och jag tror att detsamma gäller för hanarna. Nu var de i ett stall med mycket kaniner, så doft av honor kände de definitivt. Men såhär års brunstar ju sällan honorna. 

Hur har ni gjort, ni som har hanar som fungerar bra ihop?

Eftersom jag säljer mycket kaniner vill jag kunna ge så mycket information som möjligt inför och i samband med köpet, så att det blir så bra som möjligt för kaninerna. Det är därför jag frågar.