Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 612 ggr
BellisBell
0

Frågor

Hej! Jag har lite frågor så jag tänkte att jag gör en frågetråd. Fråga 1: min dvärgvädurs hane Brumm på 4 månader får ryck ibland, det ser ut som när ett popcorn poppas typ han liksom bara hoppar upp i luften och sprattlar. Känner någon igen sig eller vet vad detta är? Är det något farligt? Fråga 2: Hur tam ska ens kanin vara när man börjar gå ut i koppel med den? Fråga 3: Måste kaninen kunna gå i koppel som en hund när man börjar gå i skogspromenader? Fråga 3: jag fattar inget om hur man vet vilken teckning/färg en kanin har. Någon som vet någon sida där det är någon grundlig förklaring? Eller om ni kan förklara lite för mig. Tack på förhand!

BellisBell
0

Oj jag skrev visst 2 " fråga 3" hehe

Kaninernaa
0

Det kan vara glädjeskutt. Jag börjar gå med mina nästan direkt när dem vågar sig fram. Mest för att vänja dem. Men dra inte i kaninen utan låt den hoppa som den vill och undersöka. Det kan ju va bra om den går framåt. Själv går jag inte i skogen iomed att jag bor mitt på landet o har massa traktorer vid vägarna och inte vill gå upp i skogen bakom stallet eftersom att det är glas o annat bast där, och dem går mestadels löst(honorna) (Är sämst på teckningar) men vilt färgade är vita under magen o i öron och på svansen. Du ser ju rätt lätt om kaninen är Albino (vit rödögd) ,vit blåögd, svart. Wienertecknad är när dem har vita fält o ofta blåa ögon (tror inte dem måste ha det) manteltecknad är när dem har som en mantel sen vitt runt om utom typ ansiktet? Brokad är när det är som fläckar på ryggen? Och sen kan jag inte så mycket mer men kolla kaninfarg.se

Fridaaaa
0

1. Normalt. Glädjeryck

2. Får man avgöra lite själv men minst 3 månader gammal måste den vara

3. Är en fördel om den kan gå bra i koppel innan man går upp i skogen ja. Underlättar :)

4. Kaninfarg.se

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kaninernaa
0

#3 kaninen måste väll inte vara 3 månader? Iomed att dem flesta uppfödare säljer "selvana" kaninungar? Och det finns selar för ungar?

Fridaaaa
0

#4 De måste vara minst 3 månader innan man rastar dem i koppel jo. Innan dess kan man vänja dem vid att ha sele men inte gå ut och rasta dem med koppel

CamillaS
0

#3 kaninen bör vara minst 3 månader när man går ut med den i sele jo. Däremot kan man sätta på själva selen tidigare än så för att vänja den vid enbart den.

Fridaaaa
0

#6 Du menade #4? =)

CamillaS
0

#7 Ne men oj då. Haha ja självklart menade jag #4. ;)

emms
0

1. Det låter som glädjeskutt. Kaninen är glad över att få sträcka på benen. Inget farligt alls och dom har mer koll på omgivningen än man tror när dom får fnatt.

2. Börja vänja den i sele kan du göra redan nu. Korta perioder i början med lösa band och mycket beröm. Vissa kaniner lär sig på några dagar andra tar det längre tid för. Men sätt inte på koppel och gå ut innan kaninen är 3 månader. Dom måste få växa på sig lite och få mindre ömtåliga kroppar innan man tar ut dom i sele.

3. Kaniner brukar inte gå som en hund i koppel. Mer som en katt. Du får alltså följa kaninen dit den vill gå. Börja på en gräsmatta innan skogen så du kan öva på att ta upp kaninen. Springer den in i en buske i skogen så kan du ju behöva hålla kopplet stilla och sedan gå fram och lyfta ut kaninen. I början tycker dom oftast de är lite läskigt när något håller dom kvar. Så lite sånt man får öva på innan man går ut i skogen tycker jag :)

Lägger du upp en bild på kaninen kan vi hjälpa dig med färg! :D

Emma

BellisBell
0

#9 Jag har läst att vissa kaniner går som en hund i koppel ( de följer efter dit man går ) .

BellisBell
0

Jag får nog börja att öva på att stanna försiktigt med kaninen. Jag har aldrig gjort det med mina kaniner innan. Därför har jag aldrig fattat varför man har sele över huvud taget, men bu fattar jag. Tack för alla bra svar!

BellisBell
0
BellisBell
0
BellisBell
0
BellisBell
0
[RC1393]
0

#10 Extremt få kaniner som gör det, du får gå efter kaninen istället. Dra i kopplet åt det håll man vill gå kan man heller inte göra. Vill man till höger får man visa med kroppsspråket genom att ställa sig på kaninens vänstra sida och puffa den åt höger istället. Sela inte innan 3 mån, kaniner har väldigt tunna ben och ett ryck av misstag på en så liten kanin kan orsaka allvarliga skador.

BellisBell
0

Bilden funkar inte tyvärr :(