Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 629 ggr
Lilahnee
0

Vilken ras passar mig?

Hej! Jag och min pojkvän ska skaffa kanin och idag var jag på kaninutställning för att reka kaninras, men det var mycket svårare än jag trodde! Tycker att det fanns jättemånga fina kaniner, och jag vet inte alls Vilken ras? jag ska välja. Då jag haft tre dvärgvädurar tidigare känner jag mig lite "färdig" med den rasen och vill testa en ny. Egenskaper vi prioriterar är att det ska vara en lugn, social, kelig och inte alltför lättstressad kanin, gärna med lite "hundegenskaper". Vi är vuxna och bor i en lägenhet på 70 kvm. Raser jag fastnade för utseendemässigt var: Tan, Rex, Lilla silver, lilla chinchilla och sachsengold. Av de små kaninerna tyckte jag även om hermelin och liten rex, men känns som att risken är större att de är lite mer stressiga och spralliga i temperamentet? Vilken ras? skulle ni säga passar in bäst på ovanstående egenskaper? Om någon har erfarenhet av en av raserna och vill berätta lite om den får ni jättegärna göra det!

Fridaaaa
0

Holländsk kanin skulle jag spontant säga :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Storip
0

Har hört att lantraskaniner (tex melleruds kanin, gotlandskanin, orange) är lugnare i temperament.  🙂 Lycka till!

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Lilahnee
0

Ska kolla upp raserna som ni nämner, kul med fler tips?, tack så mycket!! Skulle vara lite häftigt men en svensk ras såklart.

Kaninhoppare
0

Om ni är beredd att ha kaninen lösgående i lägenheten skulle jag säga Fransk vädur eller Belgisk jätte. Av de vänner jag har med franska vädrar så passar den perfekt in på det du beskriver; den är oftast både lugn, tillgiven och även ganska hundlik. Jag själv äger min första belgiska jätte och jag tycker det är den trevligaste rasen jag haft och mött. Den är nyfiken och lite sprallig, men ändå lugn och ganska gosig. Otroligt social och förvånande lik en hund i sitt sätt. Jag finner även min jätte väldigt tillgiven och tyr sig lite extra till ägaren. Han är inte alls lika sprättiga som de små raserna jag haft. :)

Medarbetare på Jättekanin

emms
0

Tycker fransk vädur passar bra in på din beskrivning 🙂

Lugn, mysig, social och tar allting med ro. Vill ni ha en mindre kanin så är holländska kaniner oftast väldigt trevliga. Och har ni inget emot lite extra jobb så är angoror väldigt trevliga med!

Emma

Lilahnee
0

Jag personligen är hemskt sugen på både fransk vädur och belgisk jätte! Men min pojkvän blir lite skraj när kaninerna närmar sig 4 kg och över…. Dock kanske han kan omvändas om han träffar fler kaniner ;) Ska absolut titta mer på holländska kaniner. Återigen tack för era tips?!

emms
0

#6 Lilla tysk vädur finns ju också. Inte lika vanlig som dvärgväduren eller franska väduren men inte omöjligt att hitta. Är ju från början en blandning av dom två, ligger väl på runt 4 kg som vuxen.

Men tycker definitivt ni ska åka och hälsa på en frasse, dom är härliga kaniner 😉 (inte alls partisk 😃) Jag tycker storleken bara är "jobbig" när man behöver bära eller klippa klor eller dylikt.

Emma