När låta somna in?
Min kanin Muffin är nu 7.5 år gammal och jag börjar märka det på honom mer och mer. Han hör dåligt och ser dåligt, man kan öppna buren och peta på honom innan han märker att man är där. Han blir även livrädd ibland när man går förbi buren trots att man gjort väsen för sig på väg dit.
Det är dock inte detta jag är orolig för när det gäller honom utan att jag tror att han börjar få ont i kroppen. Senaste tiden har han inte hoppat upp på sitt hus alls, där satt han alltid förr, antingen och kikade eller sov. Han har dålig benställning, baktassarna pekar utåt från kroppen och han släpar ibland bakbenen efter sig när han vänder sig eller flyttar sig fort. När man tar ut honom i sele så sitter han bara på samma ställe hela tiden, flyttar sig max någon meter. Innan har han varit väldigt aktiv och hoppat upp och ner från grejer.
Nu hoppar han sällan ur buren. Den står öppen på dagarna och han har tillgång till en stor hall och toan, ca 15 kvadratmeter iaf. Men han rör sig sällan ut ur buren.
Han har även senaste året blivit mer skygg och aggressiv, men det är ju svårt att veta om detta beror på att han har ont eller om han bara blivit "senil". Det händer ju bland djur också.
Har aldrig haft en såhär gammal kanin innan, så jag undrar bara hur ni som haft gamla djur har gjort i slutet för dom?
Har ni förenklat deras liv med något som gör det lättare för dom att ta sig runt?
Och när vet man att det är dags för dom att få somna in? Kaniner är ju så knepiga när det gäller smärta. Vill ju inte att han ska gå runt och ha ont en längre tid heller… 😕
Emma
Nu kan jag inte mycket om kaniner men tänker att de är väl som djur i allmänt när de blir äldre. Att han blivit aggressiv kan ju ha att göra med att han inte hör dig och blir rädd och vill försvara sig. Det bästa är nog att ringa till veterinären och fråga vad de tycker, det är ju ändå de som har mest vetskap om våra djur i slutskedet.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det låter ju tyvärr som om han tappat mycket av nyfikenheten och livsgnistan redan. Njuter han och visar glädje något längre? Är han pigg även om hsn är mer stilla? Äter han med god aptit eller verkat t o m att äta vara ett besvär på något vis? Ibland är det riktigt svårt att veta när det är dags. För även om ett djur har ont kan det ibland ändå ännu visa på livsglädje och njutning. Jag brukar ha det som hållpunkt. När jag märker att mitt djur inte längre orkar njuta längre och man märker att nyfikenhet, glädje och livslusten inte är större än smärtor och besvär längre och djuret liksom tappar livslust å nyfikenhet. Då är det dags! Jag försöker att helt låta djuret själv avgöra. Ofta kan man liksom märka att nu har djuret gett upp och vill inte mer. Drar sig undan till exempel eller bara kryper ihop nära och vill vara stilla o känna trygghet o inte intesserar sig för mat o gott längre eller vad som nu är typiskt för den individen som den inte orkar längre. Kanske är det dags redan för din vän? Det kan bara du avgöra. Att vara döv blind och stapplig behöver inte innebära att djuret tappat gnistan än. Men när ninen inte är sig själv längre och inte visar glädje behöver den få hjälp att somna fridfullt.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Är han glad och gosig som vanligt när han är trygg eller är han lika grinig när han förr var trygg och glad?
#2 Han har väl alltid varit lite egen men det verkar som om han vill inte vara med längre. Han har innan varit väldigt social och hoppat efter en och hoppat upp på en och så när man suttit i soffan eller liknande, väckt många av våra gäster genom att krypa upp i deras ansikte liksom. Sprungit efter en till kylen och tiggt mat, även om den var lite läskig. Han har aldrig tyckt om att bli klappad men nu är det värre där med, innan kunde han njuta av det korta stunder i buren men det vill han oftast inte nu heller.
Numera springer han ifrån nya människor såväl som sånna han känner. Det enda han bryr sig om nu är mat, men även där så blir det mindre och mindre intressant. Det är väl maten jag försöker få honom aktiv med mest men även där är han svårmutad nu för tiden. Sist vi var ute smakade han inte ens på gräset…
Han sover även mycket mer än han gjort innan, mestadels ligger han utslagen på burgolvet och sover tungt. Äter gör han ju men han har alltid varit smal och verkar ta upp näringen sämre än normalt.
Har försökt att aktivera honom med olika saker men han blir bara arg på det mesta. Får han vara ute och skutta i hela lägenheten springer han iväg i panik när man kommer nära trots att vi aldrig lyfter upp honom mer än för kloklippning. Det känns så ledsamt att han ser oss som något negativt när vi aldrig har gjort något som kan fått honom att se oss på de viset.
Usch, ju mer jag skriver så märker jag att det kanske är dags snart… Känns jättejobbigt, har haft honom sedan han var 8 veckor gammal ju. Han har varit den som alltid fått stanna kvar, flyttat från olika städer med mig, han har alltid varit med liksom.
Emma
Men kan inte vädurar bli 10-12 år? Det låter ju som att han har ont… Tumör är väl värsta tänkbara, men han kanske kan ha ont pga något annat? Ta honom till en vet, vänta inte längre än nödvändigt, om det är dags för hnm att somna in så är det bättre att han får göra det nu är att ni väntar tills han blir ännu sämre… Stackarn ska ju ej behöva må dåligt… Lycka till med allt, vi håller tummar och tassar här för er!
#5 6-8 år är väl snittet ungefär. Han har aldrig varit en frisk kanin, mycket problem med magen och många turer till veterinären. Så är förvånad att han klarat sig så länge faktiskt.
Självklart tar jag mina djur till veterinären om det behövs men detta har kommit krypande under ett par månaders tid så beror nog snarare på ålder än sjukdom. Har även kompisar som jobbar inom området och har utbildning inom det som kikat på honom, dom säger samma sak som jag. Funderar mest på om man kan underlätta sista tiden eller om hans tid helt enkelt är förbi… 😕 Aldrig haft en gammal kanin innan. Alltid haft otur med sjukdomar.
Tack för lyckoönskningarna 🙂🤗
Emma
Snitt åren är 7-10 år men kan bli äldre.
När kaninen eller vilket djur som helst börja sluta göra det dem tycker är roligt och börja tappa livsglädjen som #2 nämner tycker jag själv att det är dags. Jättesvårt att säga då jag inte känner din kanin utan det är något som bara du kan avgöra.
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Jag hade faktiskt låtit honom få somna in. Han verkar ha ont och livsgnistan verkar sisådär. När bakbenen inte hänger med längre anser jag att det är nog. En kanin ska kunna vara kanin. Det är nog inte så kul heller att vara både halvdöv och halvblind..
Det är tungt att avliva sin älskling men man måste ju faktiskt sätta kaninens behov före sitt eget. Lätt att det omedvetet blir tvärtom.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Om han har haft många hälsoproblem under livet så är det ju förståeligt att han blir "gammal" snabbare än andra kaniner, kroppen har varit nedsatt länge och det sliter på organen.
Det låter inte som han mår bra alls just nu, han gör inte de saker han brukar tycka om att göra, låter inte som om han har så mycket glädje i livet (eller har han det?). Stackars er, det är ett väldigt jobbigt beslut. Fråga veterinären vad de tror först. Låt dem göra en ordentlig "senior-undersökning".
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#4 så som du beskriver det i #4 låter det verkligen som att det redan är dax nu och kanske faktiskt varit det ett tag redan. Låt han slippa lida och boka snabb tid. "..ute smakade han inte ens på gräset." :'-( Bara det säger ju allt… Vet att det känns jättetungt att ta in hur illa det faktiskt är med ens älskling o hur svårt det kan kännas att acceptera fast man logiskt förstår att det är dags… (((kram))) Men du, låt inte din kära vän gå och tyna bort i plågor, självsvält och depression tills han tynar bort av sig själv, utan hjälp honom att få somna gott så snart som möjligt istället. ♡
Tack hörrni för alla svar och snälla ord ❤️
Pratade med min kompis som jobbar på veterinärklinik och hon ska boka en tid åt oss imorgon, förhoppningsvis så blir de denna veckan iaf. Så ska en vet få känna lite på honom. Har pratat med lite kompisar och min rumskompis idag om det, jättetungt och jobbigt och dom håller med mig i det jag säger. Säger veterinären att han mår dåligt av åldern så får han nog somna in väldigt snart… 😕
Lille Muffin ❤️
Emma
Stor kram till dig och muffin! Du tar helt rätt beslut! Sedan måste du tänka på och komma ihåg vilket fint liv du gett honom, han dig och ni har haft tillsammans! Du har i flera år haft en nyfiken, glad och social kanin som trivts med sitt liv länge trots sina krämpor och motgångar! Du har gett honom det bästa liv du kunnat och nu ger du honom det bästa slut du bara kan också! Det är kärlek det! ♡ Ps! En jättefin bild i #0 förresten! Glömde säga det tidigare, en sådan charmig sötnos han är!♡
Du gör ju bara det bästa för djuren❤️ Starkt av dig! Kramar till dig o Muffin❤️
Du är stark som tar rätt beslut, det är snällast mot honom <3 Styrkekramar i massor från mig och Zingo <3 <3 <3
❤️🌺
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Fick en tid väldigt snabbt, stället ligger 5 minuter bort och dom hade fått en avbokning så kom nyss hem.
Veterinären tyckte att han kunde få vara kvar ett tag till, han har förlorat kraft i bakbenen men hjälper jag honom med det så tyckte han att Muffin har ett värdigt liv ett tag till. Så nu är mattorna samlade runt muffins bur så han får lättare att ta sig runt. Har inte ens tänkt på det då han nästan alltid bott inne och inte haft problem med golv innan. Kan ju helt klart vara därför han inte vill hoppa ut ur buren längre, om det gör ont att gå på "halt" golv för att benen glider isär då han inte har samma kraft längre förstår man ju varför han hellre är i buren.
Han var även nyfiken hos veterinären, det har han inte varit hemma på länge. Så tänkte möblera om och byta lite grejer där han är och i hans bur lite då och då och se om det gör någon skillnad 🙂
Har fått en vikt på 2,2 kg, så nu får jag utgå från hur han är nu och när han blir sämre så får han somna in. Förhoppningsvis har han några månader till ett år kvar ❤️
Emma
Hoppas det går åt rätt håll nu då med din lilla :) <3 Vi håller alla tummar och rasar vi har här hemma att han ska få leva ett tag till, "styrkekramar" !
Åh så skönt, får vi hoppas på det bästa ❤️
Vänliga hälsningar Ellen 

Åh hurra vilken lycka! Skönt när en veterinär gör en sådan bedömning! Ni får lite mer tid tillsammans o förhoppningsvis får muffin njuta lite till av livet igen o få tillbaka lite livslust å nyfikenhet med rätt miljö o stöd runt sig! Njut av den mertid ni får nu! Snart nog tar det slut till sist så njut av vrandras sällskap nu ♡ När det väl blir dags kommer du vara lite mer förberedd. ♡