Sluta äta hö!
Hej! Igår morse fyllde jag på Zingo Höhäck (som jag allltid hör på morgonen) och i vanliga fall är nästan allt hö slut när jag kommer hem från skolan så jag måste fylla på igen men igår när jag kom hem hade han inte rört det. Han har typ ätit 10 höstrån på hela eftermiddagen och natten, så det finns liksom ingen plats att fylla på nytt hö. Sen så la han sig ner på mattan i mitt rum, men han verkade inte hitta en bra position heller, för han reste sig, la sig, rullade över till andra sidan och om och om igen. Någon som vet vad det kan vara? Vad ska jag göra?
Tycker att det låter som hon har ont någonstans, magen kanske?
Är dock inte säker, så låter någon kunnigare svara :)
Som #1 sa så låter det som om han har ont. Du borde åka till väterinären med honom och sen så får vi hoppas att han blir bättre! :)
Förstoppning i tarmen? Har han bajjat som vanligt?
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Jag tycker det låter som det är nåt fel på magen, gaser, förstoppning, något sånt. Känns magen spänd? Rekommenderar dig att ringa en veterinär och höra med dem och och sen kanske åka in.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Har han inte ätit någon när jag kommer hem kommer jag nog ringa en vet, tack för tipsen :)
Håller tummarna att det går bra för honom. Uppdatera gärna hur det går. :)
Kan vara flera olika faktorer varför din kanin inte äter:
Förstoppad, har kaninen druckit som den ska? dricker man lite eller nästan ingenting så har man lättare att få förstoppning.
Fysisk skada, visitera din kanin när du kommer hem, gå igenom hela kroppen & leta efter sår/skador, svullnader & liknande m.m.
Annan sjukdom.
#6 hoppas jag med, kommer uppdatera så snart det finns ngt att uppdatera :) #7 ja Hanö at druckit som vanligt vad jag har märkt. Okej ska känns igenom honom ordentligt så fort jag kommer hem :)
Kom precis hem, han har knappt ätit ngt under dagen, bara någon enstaka strå. Just nu tog han typ precis ett strå men höhäcken är fortfarande full. Provade att byta hö igår för att se om det gjorde skillnad, men nej. Har med andra ord inte fyllt på något sen igår morse, vilket jag brukar behöva göra mins 4 gånger på såhär lång tid. Knappt någon vatten som har försvunnit ur flaskan heller idag, men fick iaf i honom några droppar genom att han slickade på min hand där jag hade vatten nu när jag kom hem. Har även flrsökt kolla igenom honom för att försöka hitta sår, men inga jag kan se. För ett tag sen hade han ett ganska stort sår på höger framben men det harv äkta och är borta nu. Så jaga tor inte att det kan ha ngn betydelse. Han är galen i pellets så jag har fått i honom några bitar. Tycker ni att jag borde ge fler pellets bitqr eller ska jag strunta i dom helt nu när han har slutat äta?
Du borde ringa veterinären, för när ett litet djur varken dricker eller äter går det snabbt nerför. Är han försäkrad?
Har du kollat tänderna, ibland blir de för långa och kaninen får dem i käkarna och de slutar äta för det.
Om han är förstoppad ska han inte äta mer eftersom det inte har någonstans att ta vägen och han kommer få mer ont och värre förstoppning.
du borde ringa veterinären. min kanin kunde inte heller hitta en bra position när han hade trumsjuka och han var såpass illa att han fick stanna hos vet över natten. det är akut om kaninen inte äter!
Bajsar och kissar han något? Låter ju verkligen inte bra att han inte äter höt.🤔
Ja han har bajsat och kissat som vanligt, och nu med hjälp av att min storasyster kom hem så fick vi honom ordentligt med vatten vilket var väldigt skönt. Eftersom att han mår bra i övrigt så tycker mamma att vi kan avvakta lite med att åka in till veterinären eftersom att han har tagit några få strån hö iaf och att han äter pellets, så ska jag byta hö igen så han får så fräscht hö som möjligt, sen ska jag ut och motionera för att hålla igång magen vilket hjälpte honom förra gången han mådde dåligt. Jag ska tyvärr iväg i eftermiddag så då ksn jag ibte hålla koll på honom men min mamma kommer titta till honom för att se om han äter.
Fast börjar han inte äta snart kommer vi ju såklart åka in med honom, vill bara se först om våra andra tekniker som vi använt förut funkar denna gången också :)
en underbar känsla att se sin lille ninis som man varit så orolig över sitta på gräsmattan mellan hinderna när han egentligen ska hoppa bara sitter och smaskar gräs. Sen blir det bara bättre då man sätter honom framför höhäcken och det första han gör är att äta sjukt mycket hö. Sen så vet jag att faran för hans mage mm inte är helt över utan att han kan plötsligt sluta äta igen men jag är så sjukt lättad för stunden :) :) :)
Skönt att han äter! Hö är ju extremt viktigt för kaniner så även om de äter pellets så behövs ju grovfodret. Håll koll på tänderna och ifall hans mage/bakdel känns uppsvullen! :)
/C 
Vad skönt! förstår att du blir glad! 👍