Underviktig Kanin?
Hej, jag fick en kanin för ett tag sedan. När han kom till mig så var han i hemskt hemskt skick! Hans klor var så långa att dom hade börja vrida sig, hans päls var förstörd och hans tänder var långa…
Iallafall nu så var det nu såhära, jag vet inte hur gammal han är/ vilket ras han är. Men jag undrar ifall han är underviktig?
Han har dubbelhaka (en tjej sa att om dom har det så är dom överviktiga, så jag tar med det!!)
Han har dubbelhaka, man känner inte hans revben så bra men man känner hans ryggrad OTROLIGT bra! Dock vet jag inte om det är för att han har haft för liten bur så att han inte kunnat ställa sig rak på baktassarna, eller att kanske rasen är så!?
Mamma och jag tror att han är en blandning emellan belgiskjätte/vädur? Ifall det med ryggraden har med rasen att göra?
Tacksam för svar…
/Orolig ägare….
Har du bild på honom? :)
har du provat att väga honom? :)

Alfred
Ja #1 , sist jag vägde honom så vägde han 6 kg.
BTW: Han får lite över 1 msk pellets! Pelletsen innehåller inget socker 😉
Ser ut att vara en lilla tysk vädur, själv tycker jag att han ser ut att ha bra hull, men det blir ju en annan syn när man ser i verkligeten, har du nån bild uppifrån?❤️
Eller en franskvädur, tänkte på vikten då lilla tysk vädur bara ska väga runt 3 (tror jag det var, rätta mig om jag har fel) men kanske franskvädur?!
Haha har aldrig haft en jätteras förut, så kan inget om sånna raser 😜
Kan mycket väl vara en fransk vädur, men man kan aldrig vara helt 100, kan ju vara blandras också.
Tycker hans bakben sticker ut lite mycket, men kan ju också vara vinkeln.
Det är vinkeln 🙂#9
Tycker bara att det är så himla svårt då jag får kaniner av andra och dom säger inte ens någon fakta om h*n… Fast nu vart ju detta ett akutfall med denna kaninen, annarns så skulle han ligga på matbordet.. Så därför valde jag att ta honom, men jag blir så sur då jag ej fått veta någonting om hans förra hem… osv…. Usch 😛
Kan vara att han har dåligt med muskler med. Om han hade så långa klor har han nog inte fått röra på sig så mycket. Fortsätt ge samma giva mat och aktivera honom mycket så får du känna efter sen om han behöver mer eller mindre mat :) Min franska vädur har mycket muskler i ryggen så har svårt att känna hans ryggrad och han är i perfekt hull för sin ålder 🙂 Så det beror ju inte enbart på hull, han kan ha för mycket fett och för lite muskler och då kännas smal över ryggen.
Emma
Fransk vädur har ofta hakpåse utan att vara överviktiga. Jättekaniner tenderar behöva mer pellets än 1 msk, men gäller såklart inte alla. Ger själv mellan 1-2 dl till mina jättar (en fransk vädur och en tysk jättescheck). Och som sagt, finns ingen ras som heter vädur. Vädur är ett samlingsnamn för alla raser med hängande öron😉
Jag skulle kanske kunna tänka mig att öka till 3 msk, han har fri tillgång till hö/vatten, och får ofta gräs. Och kanske en morot då ibland! 🤔
Enligt bilderna att beskåda så tycker jag att kaninen har relativt bra hull, inte för tjock, men inte för smal, alltså på mitten (normalt). Kanske lite slank, men det är okej så länge inte kaninen har så dåligt hull att du kan känna revbenen vid direkt kontakt, man ska kunna känna revbenen med ett lätt tryck, känner man inte revbenen & man måste"gräva" sig fram med händerna för att känna efter revbenen så är den för tjock. Jag tror du inte behöver oroa dig, sen att kaninen skulle väga 6 kg eller mer/mindre spelar inte den största rollen, utan att man måste tänka på hela helheten ( alltså kroppen).
🌺 varma hälsningar, hästhoven 🌺
Det är nog en frans vädur, dom brukar ofta ha en hakpåse utan att vara tjocka, samma som belgiskjätte, du kanske kan öka maten lite? Typ till 2-3❤️ Lycka till med gullungen nu❤️❤️
Hihi, tack alla ❤️
Jag ger 3,5 msk per dag till min dvärgvädur o han ser typ ut som din.
Jag skulle ta honom till en veterinär omgående, p gr a långa tänder, långa klor och risig päls. Det skulle kännas tryggt att få veta kaninens kondition och få hjälp med vad som behövs rättas till.
Enligt bilderna tycker jag han ser okej ut i hullet. Och då ser jag ingen anledning till att höja givan av kraftfoder. Även jag tror att det skulle vara bra ofall han fick lite mer muskler på kroppen. :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Vad jag kan se så är han fin i kroppen! Lite mer muskler skulle han dock behöva som tidigare har skrivit. Jag har fött upp kaniner hela mitt liv, eller ja min far föde upp innan mig. Ett tips? är att blanda i havrekross i pelletsen, sen ge lite äppelträd eller päronträd men kvistar och blad som kaninen måste jobba lite för att få tag i :) väldigt lätt att få kaninen att träna genom att hänga upp mat så den måste stå på bakbenen eller hoppa upp och ned. Sen har mina alltid fri tillgång till pellets, fast jag har dem i Box och är ute i hagar på dagarna om vädret tillåter även ute altiviteter. Hoppas din kanin repar sig :)
Jag brukar ge mina kaniner (antingen på vintern om det är kallt för att hålla upp hullet bättre, eller rent generellt för att få upp en kanin i bättre hull) havregrynsgröt, koka upp havregrynsgröt & om du vill göra det extra smarrig för kaninen kan du mosa ner några kokta potatisar, för potatis är också något som är bra att ge.
Vill ni inte ge havregrynsgröt, så funkar det lika bra med havre, men kokar ni havregrynsgröt så får kaninen isig vätska också.
Samt tänka på att kaniner alltid ska ha fri tillgång på hö & vatten oavsett om man ger annat också.