Rädd/osäker?
Har min dvärgvädur Wilma som är sex år nu, men jag har inte haft henne alla dessa år. Jag fick ta över henne då den tidigare ägaren inte behandlade henne rättvist och fick varken umgänge eller utrymme.
Men nu är hon sedan ett tag tillbaka hos mig och bor ensam vilket hon trivs med, och hon är mycket söt och skuttar gärna upp i sängen och ska lägga sig bredvid mig eller hoppa runt över benen.
Så mitt problem är ju inte riktigt det att hon är helt rädd för mig, för hon är gärna runt omkring mig när hon får ta första steget, men när jag ska göra det så springer hon förskräckt iväg eller morrar lite. Har inte helt koll på hur hon blev behandlad hos den tidigare ägaren men kan jag göra något för att få henne att låta mig klappa henne osv? Det går bra att visitera, kloklippa och kamma men all resterande närkontakt från mitt håll undviker hon bara.
/C 
Mina kaniner är inte supersällskapliga av sig heller. När de var små så var de väldigt skygga, men jag skyller en del på min okunskap då om hur man hanterar kaniner. Med åren så har de blivit mer och mer trygga med mig, men de är inte alltid förtjusta i att jag gosar med dem. Det är dock sällan de blir rädda, oftast skuttar de bara iväg när jag börjar gosa.
De trick jag har läst om som man kan använda sig av för att få en kanin att lita på en är att låta kaninen komma fram på egen hand, för att sedan ge den godis och försiktigt klappa kaninen om den går med på det. Sen så tror jag att alla kaniner är unika, det är inte alla som är gosiga av sig. För min del så stör jag mig inte på att mina kaniner inte vill gosa, bara jag vet att de är trygga med mig. :)
Låter som min ena. Men pröva som sagt att ge henne godis när hon kommer fram till dig. Sen försök sen sakta men säkert klappa, sen ge godis och beröm. En sak som fungerat på alla mina är att göra ett särskilt ljud när man ger godis så tillslut kanske den känner igen det och kommer till dig för mat o godis? Men börja smått med godis