Sjuk kanin
Abel har fått ett nytt "skov" av sin pasteurella. Den sitter i luftrören och han har alltså tillofrån svårt att andas. Hans pasteurella är kronsikt så den återkommer väldigt ofta, tror det här blir hans fjärde behandling under ett och ett halvt år.
Ringde vetrinären idag som har haft hand om Abel och det hon sa var att man kan fortsätta behandla så gott de går men att tillslut kommer han antagligen bli resistant mot sin antibiotika kur, och med tanke på hur många skov han haft på så kort tid så sa hon att han "inte kommer bli ett lång livat djur" - Hon förklarade också att pasteurellan kan sprida sig och ge mycket värre symptom som helt klart skulle orsaka mycket lidande, och även nu när den bara sitter i luftrören kan de orsaka att han plötsligt inte kan andas alls vilket låter som ett väldigt vidrigt sätt att dö på..
Jag vet fan inte vad jag ska göra nu, är bara arg och ledsen.. vad tänker ni, vad hade ni gjort?
Jag hade valt det tråkiga alternativet, för kaninens skull. Han lider redan, och det kommer aldrig bli bättre. 😕
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jag hade faktiskt avlivat han så han inte lider men de är dit val. Du kan också ha kvar han o gosa med han o va med han så länge han lever. O om man får fråga vad är pastuerella?
Pasteurella är en bakterie, vet inte om jag skriver/stavar rätt (?) som kan sätta sig i många olika delar av kroppen, kan leda till balansrubbning, bölder, kvävning och epilepsi liknande anfall osv osv..
Han beter sig inte som att han är sjuk så jag vill ju tro att han mår bra och kan leva ett tag till men å' andra sidan så kan det ju inte va lätt att ha såndär andning.. Det är lixom inte ständigt med varje andetag men kommer man nära hör man ett "pipande" ljud och ibland har han det jätte svårt och låter då som att han snarkar nästan….
Jag vill verkligen inte vara självisk och ha kvar honom om han kommer lida och dö en plågsam död, men om han kan leva med livskvalite ett tag till så vill jag ju att han ska få göra det, är så himla svårt…
Svår avvägning och jag förstår verkligen dina kval. Vi har också hamnat i en tråkig situation. Vår Bosse (vit/blåögd rex som är så lik din Abel) har fått en parasit i njurarna som vi försöker behandla.. men utgången är oviss:/ tankarna bara snurrar, ja du vet… Å ena sidan vill man ju verkligen inte att ens djur ska lida men å andra sidan så vill man ju ge dom en chans så länge det finns hopp. Om du känner att det ändå är rimligt med hänsyn till hur han mår, så skulle jag försökt behandla en sista gång…och hoppas han får lite mer tid:) din vackra pojke❤️ Men du som känner honom bäst måste ju avgöra det, man vill ju som sagt var aldrig att ens djur ska lida:/ *styrkekramar* //Pia
Nej stackars Bosse :/ hoppas han blir bättre fort! Är ju somsagt kroniskt och kommer komma tillbaka även om han blir frisk för ett tag så kommer ju inte direkt kunna ha en "sista behandling" i hopp om atr han blir frisk, ska påbörja behandling imorgon men han kommer ju aldrig bli helt frisk… Vi ska medicinera nu och ta en dag i taget medans vi försöker komma på vad vi ska göra.. :/
Jo jag vet, det är ju kroniskt det Abel har, så jag uttryckte mig nog konstigt när jag skrev "sista behandling" menade liksom att "ge honom mer tid" snarare, hoppas du förstår, alltså en chans för honom att vara med ett tag till…Jag håller alla tummar för Abel, och att han iallafall blir bättre med den behandling ni ger honom nu❤️ *strykekramar*
Vi hade bestämt oss för att medicinera och forstätta med det ett tag men problemet är att han vägrar ju sina mediciner, och hans sjukdom blir värre av stress så att tvingah hig honom är också riskfullt för de stressar honom jätte mycket så andningen blir jätte ansträngd.. Nu dog hoppet lite igen..
Jag skulle avlivat. Tycker att djur ska leva ett drägligt liv och kan de inte det är det mest humana man kan göra är att avliva. Kaniner är mycket duktiga på att dölja sina symtom så ser man att kaninen är allmänpåverkad har det redan gått alldeles för långt.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Han är inte allmän påverkad, äter och skuttar som vanligt.. De är väll därför jag känner att jag inte bara vill avliva, men är ju jätte svårt att säga om han lider fast jag inte ser det och det vill jag ju självklart inte..
Vad säger Abels veterinär om det här? Kan h*n råda dig i den här situationen? Vad gäller Bosse och hans parasit i njurarna så frågade jag veterinären rakt ut vad hon tyckte, och hon sa att så länge han är pigg, glad och inte börjar gå ner i vikt så fanns det ingen anledning att låta honom somna in, utan hon tyckte vi skulle göra ett försök att medicinera honom. Samtidigt skulle vi vara medvetna om att han nog inte kommer att bli så gammal…..:(( Jag tycker att det är otroligt svårt att råda dig i den här situationen, men jag tänker på dig och håller tummarna för din vackra pojke❤️