Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 3627 ggr
Sxne
1

AKUT: Ögon problem?

Hur bellas öga ser ut..

Idag när jag skulle gå upp till kaninerna (som vanligt) så skulle jag hä ut alla kaninerna till hagarna, och då så brukar jag passa på att kolla ögonen.. Och då så såg jag att Bella (bv. mamma) hade fått en ''vit/beige'' prick på ögat! precis som jag har ritat på bilden!

Det är inte utanpå ögat, för jag testade att skölja och tvätta ögat! Utan det liksom sitter ''innuti''… Jag anar någon slags tumör kanske (jag vet inte bara chansar) Ifall ni inte vet vad det är men har en aning, skriv förslag på liknande '''ögonproblem''….

Är så orolig nu, då hon snart ska få sin 1:a kull…. Hon hade det inte innan parningen..

Usagi_
1

Det kan vara starr, men tror att risken är ganska liten.

Du kan läsa om starr här:

http://kaninmagazinet.se/2014/march/starr.html

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

RebeccaG
1

Skulle gissa på att hon fått en rispa/ett mindre sår på hornhinnan. Det är lätt hänt och läker bra med lite ögonsalva.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Sxne
1

#2 Det kan säkert stämma, hon hade rymmt en natt och Matilda med, så dom hade fightats (låg päls överallt, hon har fått en ''hack'' vid nosen).. Ögonsalva? Aldrig användt något sådant innan, vart kan man köpa det? Eller får man utav veterinären, ska man smörja på ögat eller hur ska man lägga på det? 🤔

RebeccaG
1

#3 Du får ta kaninen till veterinären och få det utskrivet/få det av veterinären. Jag har alltid en sån tub hemma, då rispor & sår på hornhinnan förekommer ett par gånger om året(har ett 20-tal kaniner idag och det är alltid någon som inte ser sig för när dom far runt som dårar).

| Youtube

RebeccaG
1

Sedan kanske du ska se över/byta ut dina burar, då dina kaniner verkar rymma/komma lösa rätt ofta.

| Youtube

Sxne
0

#5 Okej tack! Då blir det bara att åka till veterinären!! 🙂

Hehe ja, det var bara för att husen stog lite tokigt och dem då kunde hoppa över. Flyttade dock huset för typ 3 dagar sedan (märkte det med ögat idag..)

Tack så mycket för hjälpen, nu slipper jag oroa mig 😊

En fråga bara, är det akut med att fara till veterinären? veterinärerna där jag bor har stängt på helgerna….?

RebeccaG
0

Det kan säkert vänta tills imorgon, men jag skulle sett till att få det undersökt så snart som möjligt. Det kan ju vara ett djupt sår och är det det så kan det påverka synen utan behandling.

| Youtube

vallhund
0

Novifom är receptfri.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Sxne
0

#8 Är det någon slags salva? 🙂🤔

vallhund
0

Sagoskogens
0

Tror också att hon kan ha rispat sig i ögat.  Prova Noviform receptfri salva. Du kan även kombinera med att skölja rikligt med natriumklorid (samma vätska som man använder till kontaktlinser)! En av mina ungar fick en skada (troligtvis insektsbett som inflammerade) i ett öga. Blev helt bra på 3-4 dagar efter det att jag sköljde ur ordentligt med natriumklorid varje dag. Lycka till!

Sxne
0

#11 Hur applicerar man Noviform (salva)? Applicerar man det på ögat, tar man en klick utav salvan och liksom här i ögat? Aldrig använt något sådant förut så jag vet tyvärr inte hur det går till! 🤔

vallhund
0

Står i länken jag postade!

"Dosering

En salvsträng (½-1 cm) appliceras på insidan av ögonlocken 1–2 gånger dagligen. Salvan kan under en begränsad tid lägga sig som en hinna över ögat varför det är lämpligt att applicera en dos i samband med sänggåendet."

Sxne
0

Läste detta:

Trafik

Salvan kan under en viss tid lägga sig som en hinna över ögat och i så fall bör man undvika att köra bil.

Biverkningar

Risk för allergi mot bibrokatol och ullfett föreligger.

vad händer om det lägger sig som en hinna på kaninens öga?

vallhund
0

Man ser suddigt i någon minut.

Sxne
1

Aha okej! Vi ska kanske ringa veterinären imorgon & rådfråga. Sedan så ska vi köpa hem lite Noviform.