Skaffa kanin:)
Jag ska kanske skaffa kanin då är mina frågor dessa.
Vad är minimum mått för burar(jag vet att man ska ha större, men jag undrar vad lagen säger) Jag kommer antagligen mestadels ha en frigående kanin beroende på rumsrenhet m.m
vad rekommenderar ni som minsta bur till en innekanin?
Vad ska man helst använda som underlag?
Vad är fin inredning att ha? och sånt man måste ha i buren?
Ska kaninen bara äta hö och lite pellets om man vill? vad för färska grönsaker kan man tillsätta i kosten?
Trivs kaniner med att bo själv eller är en kompis det bästa?
Hur ofta städar ni ur hela buren ?
Jag vet inte exakt hur stora mått men de måste få vars ute o hoppa varje dag så att de mår bra! Jag tycker att det är enklast att använda toalett när de är små och sedan övergå till spån. (Finns att köpa i djuraffärerna) Som inredning kan du det ha ett litet hus. Du måste såklart ha vattenflaska, matskål och jag rekommenderar att köpa en Hö häck till höet. Det är bäst för dem om de får som bas Hö och lite då och då pellets. Men inte mycket! Om du ger dem pellets för ofta får de piggar på tänderna som gör jätte ont på de små liven. De måste ha färska pinnar! De trivs nog mest två och två men det går bra med en! Jag har två och jag tycker det är enklare. Städning utav hela buren sker en gång i veckan men jag tar bort bajs och kiss varje dag! Hoppas det går bra om du köper kanin.
#1 varför skriver du "hoppas det går bra om du köper kanin" såklart det gör, vill bara vara ordentligt påläst.
Har aldrig hört talas om att dem MÅSTE ha färska pinnar eftersom det är inte lätt för alla att ha tillgång till som har kanin, är det inte vanligt med halm som underlag? vad menar du med att använda toalett och sen övergå till spån, vad hade du då innan spånet? Räcker det inte om man storstädar 1 gång i veckan & byter vatten+mat varje dag?
1. Mått på buren beror på vilken storlek (vikt) det är på kaninrasen du ska skaffa. Dvärgkaniner ska helst ha minst en bur som är 120cm lång, 60 cm bred, och 55 cm på höjden (innermått).
2. Det är helt upp till dig vad du föredrar för underlag. Spån är ju billigast, men kan vara rätt skräpigt. Toa-Lätt är papperspellets (nog det som #1 menar) och brukar funka bra att ha i halva buren (där kaninen äter och bajsar) och sedan ha fleecefilt i resten, eller halm om man vill det.
3. Det måste finnas en sitthylla och ett hus. Och vattenskål/flaska.
4. Ja, det räcker gott med hö och lite pellets. Jättebra om du kan ge grenar (färska eller torkade) från t.ex äppelträd, lönn, lind… så att kaninen får sysselsätta sig med att tugga, slita och gnaga. Grönsaker du kan ge är gröna blad, olika typer av sallad, gurka, olika örter, maskrosblad, löv från träd osv..
5. En del trivs själva och andra trivs bättre med en kompis. Det är svårt att veta. Men det funkar att ha en kanin själv, bara den har ordentligt med saker att aktivera sig med.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Jo det räcker att storstäda en gång/vecka, det brukar jag göra. Och byta vatten varje dag och fylla på hö, så klart.
www.alrunans.weebly.com/
Här finns jättebra info att läsa:
https://drive.google.com/file/d/0BzzU0Ys9tDKpSjNSNHNWZWlsMWM/view
www.alrunans.weebly.com/
Håller med #3. Tips: du kan ju köpa en kanin först och sen en till om du vill… ;-)
**vad rekommenderar ni som minsta bur till en innekanin?
**
Jag skulle inte ha en bur som är mindre än 140*60 cm till en dvärgkanin, större om jag hade en större kanin. Är kaninen helt frigående så hade jag tyckt det var okej med en bur som är en meter då den bara används som toalett ändå.
Vad ska man helst använda som underlag?
Beror på ägaren och kaninen. Min kanin har toalätt i botten på toalådan och sedan kutterspån över så att det inte ska bli så hårt. (Tycker spån suger upp så dåligt). Jag är en person som inte vill ha halm inne till min kanin, hade kaninen varit ute hade den fått halm också.
Vad är fin inredning att ha? och sånt man måste ha i buren?
Måsten: Sitthylla, hö och vatten. Jag har även toalåda, färska pinnar och leksaker som byts ut med jämna mellanrum. Vet jag att jag ska vara borta en heldag lägger jag in en aktiveringsboll(sån man kan köpa till hundar) så att ninen har något att göra när han inte får vara ute i lägenheten.
Ska kaninen bara äta hö och lite pellets om man vill? vad för färska grönsaker kan man tillsätta i kosten?
Min kanin får pellets som godis då han ej behöver det för att hålla vikten. Hans basföda är alltså hö och vatten och grönsaker så som persilja, dill och andra gröna och vitaminrika blad.
**Trivs kaniner med att bo själv eller är en kompis det bästa?
**
Beror helt på kaninen/kaninerna.
Hur ofta städar ni ur hela buren ?
Städar sällan ur hela buren då min är rumsren och bara gör sina behov på lådan. Plockar kiss och bajs i lådan varje/varannan dag, tömmer den en gång i veckan och torkar ur den. Sopar även av fleecefilten när jag tömmer lådan.
vet någon vad lagen säger enligt burmått och om det ska ändras snart?
#8 beror helt på ras, vikt, mm.
#9 Tja.. kan du länka dit man kan se reglerna?
Man måste inte ha hus, min dvärgvädur bara kastade runt huset, välte omkring det (bestämd dam) & låg aldrig i eller på det så jag tog bort det.. En hörntoalett tycker jag är viktigt, den används flitigt här
#11 Men du måste ha något som kaninen kan sitta ovan och under, står i Jordbruksverkets föreskrifter.
#11 Man måste inte ha hus men man måste ha någon form av sitthylla enligt lag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon är mest ute hela tiden så då sitter hon under & över lite allt möjligt :P använder buren som toa, viloplats & på nätterna
#14 Även på nätterna måste de ha sitthylla.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Varför egentligen? Har ingen så är nyfiken på varför? Aldrig haft eller hört att man måste ha under mina 30 år med kaniner
#16 Det är lag på det, det är väl anledning nog? Kaniner har ett naturligt behov av att kunna gömma sig under något och de vill gärna kunna spana, därav är det lag på det för att uppfylla kaninens naturliga behov.
Sitter på ett segt nät som inte låter mig gå in på Jordbruksverkets hemsida, annars hade jag länkat föreskrifterna åt dig.
Vill jag ha länkar så kan jag googla själv :) får väl limma fast en hylla, annars river min dam loss den & kastar iväg den, hon ligger helst raklång i hela buren när hon inte är ute & jagar katterna