Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 652 ggr
Sxne
0

AKUT: Magproblem?

Nu är det strul igen (tror jag!!)

Matilda flyttade ner till mig (till mitt hus), förut så bodde hon i ladugården! I alla fall, hon dricker och äter som vanligt! Höet äter hon knappast (hon får samma hö som förut), och hon kissar & bajsar aldrig? Hon brukar kissa pytte lite på morgonen, samma med hennes avföring… Hon går fritt i huset, men gör bara sina behov på lådan! Jag har sökt igenom huset för att se ifall hon kanske hittat ett annat ställe att göra sina behov på. Men inte….  BTW: Hon är som vanlig, bara det att när hon är i buren så sitter hon bara på sitt hus (och kanske tar ett hö strå ngn gång, dricker gör hon).

Vet ni kanske varför? Är det kanske för att hon har blivit dräktig? Eller har ni varit med om liknande? 🤔

Irmelinis
0

Är hennes mage spänd? Rör hon på sig ordentligt? 

Det är bra att hon äter och dricker. Om du ger pellets eller annan mat, ta bort det ett tag och ge bara hö så hon börjar äta rikligt med hö.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Sxne
0

Hon brukar få skutta ute. Och inne får hon gå fritt i huset! Men för det mesta så sitter hon bara still då hon är inne.

Okej, tar bort det!

Sxne
0

UPPDATE AKUT: Matilda låg på sängen, och plötsligt så började hon att gunga & skaka!!!! Hennes ögon slöt sig också!!! HJÄLP VAD ÄR DET? Är det normalt? Snälla hjälp, är så förskräckt.. 😭

Irmelinis
0

Ring veterinär och rådfråga. Man kan ringa dit utan att behöva åka in, de vet vad du ska göra.

www.alrunans.weebly.com/

Happy-Bunny
0

Säger samma sak, ring en veterinär om du tycker det verkar väldigt akut. Antingen så ringer du och frågar eller så åker du in till veterinären. Lycka till! :)

Sxne
0

Veterinärerna har stängt nu… (där jag bor) ska ringa sedan & rådfråga vad jag ska göra. Men jag flyttade upp henne till ladugården igen, och där så sprang hon runt & Åt hö. Så får se senare ikv. om hon är bättre annarns så flyttar jag upp henne till ladugården igen.

Tack 😊

Irmelinis
0

Fast du kan ringa till djursjukhus eller veterinär i en annan stad, behöver inte vara där du bor. Närmsta Blå Stjärnan djursjukhus, t.ex

www.alrunans.weebly.com/

Usagi_
0

Hon kanske bara inte trivs inomhus? Eller att det är för hög temperaturskillnad, så hon blev för varm. Men gissar bara :)

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Sxne
0

Hm kan säkert stämma!

Men hon har börjat att äta mera hö nu, och jag har stängt in henne i hennes bur för att ha uppsikt över henne. Hon dricker mera nu, får se om hon inte bajsar osv… Om 2 timmar, så flyttar jag upp henne till ladugården igen!

Jag tog upp henne till ladugården för en stund sedan bara för att se, och där åt hon & sprang runt! Tror hon trivs bäst där uppe. Men vi får se 😜

Usagi_
0

Men är det inte svalare i ladugården?

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Sxne
0

Jo det är det!