Vad tycker ni?
Hejsan!
Jag hade tänkt köpa en utebur till min kanin, har någon av er erfarenhet av av den? Funkar den året om till en dvärgkanin?
Tack.
Vinn hundgodis på yorkshireterrier ifokus!
Ja, det tror jag skulle funka bra. Har en likadan, fast den står i ett skjul. Om jag skulle ha den utomhus så skulle jag ställa den på kompostgaller (så kaninen inte gräver sig ut). En presenning eller regnskydd att lägga över när det regnar och snöar som värst är nog att rekommendera, så att träet i buren håller sig fint längre.
Stoppar du övervåningen full med halm (och kanske en fleecefilt) så tror jag det blir varmt och gosigt därinne 🙂
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Kolla så att den upphöjda delen har lagliga mått för en dvv.
Tänk även på att det står följande:
"Bör stå skyddad från väder och vind helst under skyddstak.
Samtliga kaninburar på marknaden bör behandlas för att hålla riktigt länge även om de säljs betsade från start."
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Blir betydligt billigare att bygga själv om man har möjligheten till det. Tycker mig att köpeburar är väldigt gnagvänliga och fort blir upptuggade och mycket är mer dekoration är hållbart förutom det #2 skriver.
Det är dock inget problem eftersom att min kanin inte kommer att tugga på själva buren eftersom att han har aldrig visat intresse för sådant :) Kommer att ha pressening över buren på vintern.
Vad är det för ras på din kanin? Olika burmått gäller för olika raser. 🙂
www.alrunans.weebly.com/
#5 Det är en lejonhuvad kanin 🙂
Den buren har jag haft. Den är väldigt fin, men tyvärr väldigt dålig kvalité.
Hade den utomhus, med pressenning över när det regnade, men den gick snabbt sönder på flera ställen, träet är väldigt tunnt, och hela buren är bräcklig. Min kompis köpte en likadan och den höll inte heller länge.
Möjligen om den skulle funka inomhus, men skulle inte rekommendera den buren.
Ja den är rätt tunn i träet, det håller jag med om, och inte så stadig. Den passar nog bäst att ha inomhus, där man inte flyttar runt den så mycket. För det priset kan du få en stadig utebur på Blocket (t.ex)
Jag har ordnat det såhär till mina två lejonhuvade, buren används som hus.
www.alrunans.weebly.com/
Det står att den går att ha året runt, så ja det går! En isolerad bur går att ha året om, men då skulle jag rekommendera nät i botten utav buren så att ingen kan gräva sig ut/in. Så JA det går att ha den ute året om, men ställ då buren i ''lä'', så att det inte kommer in så mycket regn/snö. 😉
En sak till, denna buren är inte speciellt rovdjurssäker. Det går lätt att haspa av metallfästena på båda sidorna och dörrarna stängs med bara en liten träkloss som är väldigt lätt att få upp utifrån. En räv, katt eller hund skulle lätt kunna ta sig in. 😕
www.alrunans.weebly.com/