Gnager på gallret
Hej! Jag har ett problem. Min kanin bor löst i två rum i vårt hus. I mitt rum är han på natten och när ingen är hemma. Har använt kompostgaller för att gränsa av lite. Men det är så att han gnager på gallret. Jag tänker att det inte är så bra ifall att han får i sig plast. Vet ni vad det kan bero på eller några tips? på vad jag kan göra? Han har flera pinnar att gnaga på, som gnags mycket på. Han har även rätt stor yta och hus/tunnel och så….. Tacksam för svar!:-)
Värre för tänderna än att de får i sig plasten skulle jag säga.
Testat att spraya/smörja på något han inte gillar?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack för svar! Förstår inte riktigt hur det kan vara sämre för tänderna? Du menar om han gnager på metallen? Det verkar mest som att han "skalar av" plasten. Något förslag på något som han inte gillar som jag kan pröva med? Har ingen aning….
#2 När de gnager på det brukar de rycka också eller det gör inte din? Det ärdet jag tänkte på inte är bra för tänderna.
Ättika eller citron? =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Ok, då förstår jag. Tror dock inte an rycker så mycket. Ska pröva ättika eller citron då. Så om han får i sig lite små bitar av plast gör inte så mycket?
Våra har Hage av kompostgaller när de är ute på somrarna och de har liksom skalat av plasten:/ tror inte de sväljer för jag har aldrig sett någon plast i pluttarna… De rycker inte heller, bara skalar… Jag har låtit dom hållas då jag inte har någon annan Hage men aldrig märkt att dom skulle må dåligt av det:)
Min låter galler vara om han inte kan se igenom. Så jag har fleecefiltar på där jag delar av med kompostgaller. Fäster med klädnypor längst upp :)
Emma
#6 Japp, funkar på mina också. Om de biter i burgallret så slänger jag en filt över eller ställer något framför buren en liten stund, så slutar de att bita och verkar glömma bort vad det var de ville ut till.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening