Blocka under sängen?
Bra knep att blocka så att kaninen inte kommer under sängen?
(ja jag vill att kaninen ska kunna vara i sovrummet)
Ej kompostgaller :) Vi och hundarna måste kunna ta oss upp och ner lätt.
Ska täcka en långsida och en kortsida på en 160 säng.
Måste gå att ta bort vid städning.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ta kompostgaller o klipp i den höjd ni vill blockera. Sen går det nog att lösa hur den ska sitta uppe så de är lätt o ta bort vid städning osv.
Hemsida: Nivinas kaniner
#1 har en väldigt smart ide! 😎
#1 Se om vi har något verktyg som klarar att knipsa av kompostgaller. Se om vi har så det räcker med till det.
Lycka till! 👋
Om du hittar sänglådor som passar kanske de kan blockera?
#5 Svårt att hitta i rätt höjd till rimligt pris, utbudet är inte speciellt stort här :(
#6 Snickra egna sänglådor :)?
Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel
Sajtvärd på Harkaniner Ifokus
#7 Jag har inte verktyg till det, och är extremt ohändig. Måste få hem materialet med. Så går dessvärre inte.

Såhär ser det ut. Är under här jag ska blocka :)
Då tror jag nog att kompostgaller ska fungera! 😉
#10 ska som sagt se om jag har så jag kan kapa dem, för kan.inte ha full höjd nämligen ;)
Annars går det väl att köpa nåt att kapa dem med? Alltså, tänger kanske inte är snorbilliga men det är ju en investering då de kan vara bra att ha till annat också. Alt kolla med släkt/vänner om de har något ni kan låna tillfälligt. I annat fall går det ju att lägga böcker ovanpå varandra, eller ta banankartonger (som man kan få gratis från butiker om man frågar snällt) och ställa där. Råkar de vara för höga kan man hur enkelt som helst klippa bort lite. Kaniner brukar ju inte vara såna som SKA bryta sig in här och där.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#12 ja har man pengar till det är det såklart en bra investering, men finns inte just nu :/ Men sambon skulle se om vi hade något :) Menar du lägga böcker runt? Så många äger jag inte ens xD evigt bökande flera gånger i veckan :) Kartong har jag försökt men fick inte fast det på något bra sätt :/ trillade ner eller kom han under ändå xD frågan är hur jag kan göra det stabilare hmm har inte haft kartongerna hela och ställt för utan klippt ut bitar :)
#13 Kanske kan vara något att prioritera isf? Så dyra är inte tänger. Sen att låna av någon kostar ingenting. Går t.o.m. att ringa på hos någon granne och fråga snällt om de råkar ha en att låna ut.
Ja, hela kartonger, och lägg något tungt i dem för att de inte ska flyttas på. Om inte annat så kan det duga tills ni köpt kompostgaller och en tång att klippa till dem med. Och dammsuga under är inte så krångligt, man behöver ju inte ta bort alla kartonger för att komma åt överallt.
Lite förslag på olika lådor/förvaring att ha under sängen!
http://www.xn--ob-eka.se/hemmet/forvaring/lador-korgar?Page=2&PageSize=36
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/departments/bedroom/19059/
http://www.rusta.com/se/sanglada-med-hjul-lock-p95601139.aspx
går ju även att böja kompostgallrena som ett L. Dock funderar jag varför kaninen inte ska få vara under sängen? det brukar vara så att man inte vill ha kaninen i sängen ;)
Ungefär hur högt är det?
hittade denna Hage som man kanske skulle kunna sätta under. Vet inte riktigt om det är en bra idé men kan vara värt att ha som ett förslag iallafall:) http://www.teddytassen.se/webbshop/hamstermus/hamstermusburar/rasthagar/hamsterhage-colour-8-kantig-924.html
Behövs ingen avancerad avbitare till kompostgaller :) Kostar inte mycket på biltema, jula, rusta, krauta (försöker komma på vilka affärer ni har i Karlskrona) När jag säger inte mycket menar jag inte ens 50kr. De jag köpte till mannen i födelsedagspresent låg på runt 25-40kr st. Sena måla dom vita (vitfärg runt 100kr) Skulle bli snyggt :) bara komma på hur man ska fästa det :P
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#16 därför att jag har sladd där under samt att han är svår att fånga där under och kissar och bajsar där under, så blir inte så bra :/ Kompostgaller måste jag som sagt kapa till lägre höjd i så fall. #15 tack men redan kollat på vårt öb och rusta och de har inte passande :/ Har max 200 kr att fixa till det med också så :/ Ska täcka 160x200. Höjden behöver vara 21 cm #18 tyvärr räcker inte ett paket såna :( #14 går inte att prioritera just nu tyvärr. Av privata anledningar. Hur ska vi och hundarna ta oss upp i sängen med dem runt? Bara en tanke. Vill ta bort det när han inte skuttar lös i rummet nämligen.
#19 ska inte till Karlskrona förrän om en vecka :/ Har 6 mil enkel resa så :/ så blir dyr tång och färg ändå :(
Så du menar att om du ställer in kartonger under sängen så de kilas fast och inte sticker ut så kan ni och hundarna magiskt helt plötsligt inte ta er upp i sängen?
#21 Beställ en då.
#22, aa du menade så, tolkade det som att du menade runt sängen och inte under :) Se om närmaste affär har, inte alla som skänker /säljer :) Dem ställerna kan man inte beställa ifrån. Och då tillkommer fraktkostnader. Vill fixa detta så fort som möjligt. Måste ha fler kompostgaller med, de jag har räcker inte, och det kan man inte beställa :/
Det finns massor med ställen du kan beställa ifrån, t:ex fyndiq lär ska ha något som fungerar och som dessutom inte är särskilt dyrt.
Visst att du vill ordna det så fort som möjligt men om inga förslag duger så finns det inte så mycket att göra åt saken.
#25 Fyndiq är skit.
Som sagt måste jag ha fler kompostgaller också och det finns inte att beställa.
Inte sagt att det inte duger. Har begränsad budget och begränsat utbud på affärerna, så handlar definitivt inte om att "det inte duger".
och skrivit mer än en gång att jag letar lådor men inte hittat som passar, så duger inte det heller då för att jag inte lyckats hitta menar du?
Nu när vädret är som det är så måste jag fixa det så fort som möjligt så han slipper sitta såmycket i sin bur dem dagarna han inte kan gå ut.
Jag har beställt en hel del rejält bra grejer från fyndiq och vet många andra som gjort det också, så att det är "skit" stämmer inte.
Vill man ordna något går det oftast att göra det, även om det inte är en permanent lösning.
#26 Alla har vi olika erfarenheter. Jag har beställt från fyndiq och var inte nöjd. Sedan ena gången hade de skickat fel sak och tog över 1 månad innan jag fick det rätta. Var massakrångel innan dess, saker som gått sönder snabbt mm. Så för mig stämmer det.
Tro mig,har klurat på det men inte hittat bra lösning av saker vi har hemma :/ Har två lådor under redan men de är för låga samt täcker långt ifrån all yta som han kan ta sig in på :/ försökte med karton att ställa bita framför men bara trillade eller drog han bort så han kom under :/
Du kan linda bärnät runt sängens ben? Lindar du hårt och fäster det bra så tror jag inte att det kommer "åka runt".
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
#28 Frågan är hur jag ska sätta fast det så det inte glider av :/
#29 häftstift kanske, om du inte är allt för rädd om sängen såklart :)
Silvertejp på undersidan av sängen, så det inte syns, men sitter fast ;)
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#31 frågan är hur jag ska sätta fast det när det används sen? Och blir minst 3 grr per vecka jag måste komma under sängen :/ #30 håller det tillräckligt om kaninen rycker? Hmm får klura på det
#32 Det vet man inte förrän man provat 😃
www.alrunans.weebly.com/
#33 Nej sant ;) Bara han inte rycker bort det xD
Då är det ju bara att prova en annan lösning tills man hittar det som funkar. Det är det dumma med att ha djur (och barn), man vet aldrig vad som kommer fungera för varje individ, hehe. Om han är envis och verkligen vill komma in under sängen, så är det säkert bättre att ställa för kartonger med nåt tungt i, eller byrålådor eller liknande, så att han inte kan se utrymmet under sängen och bli lockad till att gå dit.
På kortsidan av sängen kan man ju ställa någon möbel, en stor kista eller en hylla som täcker för.
www.alrunans.weebly.com/
#35 Grejen är att jag måste kunna ta bort det flera gånger i veckan, så något smidigt behövs :/
Inte så brett mellan sängen och ingången till rummet :( Det som är det dumma, så något med bredd fungerar sådär, kan inte vara bredare än 30 cm.
Kom på att det kan jag inte ha, för att då kan småhundarna hoppa upp på den och över kompostgallret vi spärrar av med :/
som jag sa i #16 går det att böja kompostgaller till en L-form, i rätt höjd. då behövs ingen avbitare. :)
#38 Böja till L-form?
#39 ja så att en del av kompostgallret ligger mot golvet, endera under sängen eller framför sängen( har man den under sängen så måste man lämna höga kompostgaller vid benen). Då slipper du problemet med att hitta avbitare och man kan lätt böja tillbaka kompostgallrena igen sen när blockeringen inte behövs längre = de kan "återanvändas"
#40 Nja så lätt är det inte att böja tillbaka sen tyvärr, tro mig, testat xD De gick av till slut hehe.
Letar nog upp något att klippa av, så slipper jag ev köpa fler kompostgaller med, förhoppnignsvis täcker dem jag har i så fall :)
Kommer behöva blockning under så länge jag har innekanin så :)
Försökt sätta fast bärnät runt nu men får det inte spänt upp till och ner till :(
Kan du spänna fast tyg?
Zingo ;D
#43 Frågan är hur man ska spänna fast det så han inte kan ta sig under det samt så att jag kan ta av och på det :/
om du fäster tyg/bärnet7 vad du nu vill ha, så kanske du kan fästa det på något bra sätt uppe men där nere kan du kanske vika in en kant in mot sängen, och på den kanten som ligger på golvet lägger du något tyngre, som du kan flytta men inte kaninen 🙂
#45 Blir svårt att lägga något på insidan, omöjligt att komma åt när detär blockerat från alla håll :/
Provat bärnät men blevinte alls bra :(