Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1304 ggr
Irmelinis
0

Bästa vattenflaskan/skålen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är inte så nöjd med mina vattenflaskor till kaninerna just nu, de är av den här sorten allihopa (se bild) och några funkar fortfarande som de ska medan andra är lite krångel med. Storleken och priset är jättebra dock och jag gillar färgen. 

1. Vilken vattenflaska tycker du är bäst? 
2. Hur rengör man en vattenflaska enklast och snabbast?  
3. Om du har vattenskål, vilken typ är det och var ställer man den/hur sätter man fast den på bästa sätt?  (visa gärna med bild)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
1

2. Jag lägger ner ris (okokt såklart) och vatten, tar på korken och skakar rejält och sköljer ur :) tar med tops i pipen och "locket" :)

3. Rostfri eller keramik :) Jag har på burgolvet eller på hustaket till dem :) Såsätter inte fast mina :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
0

Jag har en sån keramikskål för hundar :) den står bara i buren såhär i ett hörn.

Irmelinis
0

#1 Ahhh med tops och ris, smart! Det hade jag aldrig kommit på själv, haha 😃Det måste jag prova. Flaskborste och sånt funkade inte så bra.. Smart att ha skålen uppe på huset, kanske inte kommer så mycket hö i den då. Använder de huset som sitthylla, eller har du en separat sitthylla? Mina sover alltid ovanpå sina hus, så tveksamt om en skål skulle få plats. 

#2  Det var bra storlek på den, sån har jag ju till hundarna. Har provat en skål som sitter fast på gallret, fast den lyckas vissa små bus-kaniner få loss ändå..

www.alrunans.weebly.com/

Fridaaaa
1

#3 Har fler än ett hus eller en extra sitthylla också till dem som har på hustaket :)
Messi t.ex vill inte ha skålen på taket så han får ha den på burgolvet :) Men hamnar tyvärr skräp ibland, mn inte vill inte ha flaska så :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Happy-Bunny
1

sorry om jag snor tråden lite….  men jag gillar inte de här flaskorna (som på irmelinis bild) för de kommer inte ut något ur de typ vilket är väldigt jobbigt. Men när jag har en skål med vatten välter han bara ut den, så vad ska jag göra?

ra-17
1

Jag hade en sån flaska som du ts. Men tyckte att min kanin drack lite dåligt. Dessutom var det jobbigt att byta hela varje dag, när han knappt drack något. Jag började lite smått med skål i ett annat rum. Hade sen både och och, då drack han bara ur skålen. Tog bort vattenfaskan helt,och är jätte nöjd med skål! Har en stor rejäl i keramik. Fick den med kaninen när jag köpte honom, fast då fick han pellets i den. Nu får han pellets vid sidan om och det fungerar utmärkt. Han dricker även mer nu när han har skål! ;-)

Irmelinis
0

#5 Prova en stor och väldigt tung skål som han inte kan välta och som han inte orkar dra runt på? Annars såg jag just att det finns nåt som heter "akita-skålar" som man kan spänna/låsa fast i gallret, har du provat en sån?

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0

#6 Ja, precis.. två av mina hanar föredrar skål faktiskt och jag har alltid skåk ute i hagen numera (tröttnade på att flytta runt flaskor 😛), vilket har funkat bra. Måste bara hitta en bättre sorts skål att ha inomhus i burarna också.

www.alrunans.weebly.com/

Sxne
0

1. Jag älskar dom blå/vita du kan köpa på Dollar$tore för 20:- BÄSTA KÖPET!
2. Brukar göra som #1
3. Jag älskar sånna som du typ ''skruvar'' fast i gallret! Finns att köpa på DjurMagazinet (dom brukar vara på fågel avdelningen!)

Smultrondraken70
1

Jag har en stoooor keramikskål för hundar till mina två. Den är så stor att båda kan dricka samtidigt:)

Irmelinis
0

Det här med flaska till kaniner verkar ju helt omodernt, haha! Vad gammalmodig jag känner mig 😃

www.alrunans.weebly.com/

Smultrondraken70
0

#11 det är väl en smaksak helt enkelt tror jag:) funkar dock inte med flaska till mina för Bosse har lite problem med njurarna och står inte ut med att vattnet kommer så långsamt ur flaskan:/ han blir helt desperat och rycker i flaskan och morrar som en tok…ur skål dricker han lugnt och fint:)

Peak303
1

Jag har vattenautomater till mina kaniner. Dem går att göra rena i ex diskmaskin. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Trebit
0

Jag har både skålar och flaskor. Skålarna är helt omöjliga att ha i buren då jag har spån och inom en minut är vattnet smutsigt, mina långörade vänner tycker det är fantastiskt roligt att putta och gräva runt spånet i buren och då hamnar det lätt i skålen.
Flaskorna är 600ml "classic" flaskor, tycker de funkar okej men inte ultimat, Benjie blir ofta otålig och rycker i den ibland och Luna försöker trycka in hela pipen i munnen den tokan. Jag har aldrig varit med om att kulan fastnat så att de inte får vatten. Diskar flaskorna i maskin ca en gång i veckan och sköljer ur den ordentligt varje dag när jag byter vatten. Diskar pipen/korken för hand.
Det är helt klart att de föredrar att dricka ur skålarna, och tunga keramikskålar är verkligen det som gäller. Vet en kille som har stora glaserade krukfat till sina kaniner då han har 6 stycken som bor tillsammans (imponerande). Det verkar ju smidigt då de är låga och lätta att dricka ur, samtidigt som flera får plats att dricka.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Irmelinis
0

#13 Var köper man vattenautomater? Har jag aldrig sett faktiskt. 

Tack för svaren, allihopa! Har fixat en liten skål till Sirius och ställt den på hans hus (tack för tipset, Frida!), han är så lugn av sig så den står alldeles säkert kvar i morgon. Han var däruppe och drack vatten i skålen alldeles nyss. 

De andra har inga bra hus att ställa skål på. *klurar*

www.alrunans.weebly.com/

Peak303
0

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Smilla Kanin
0

3. Svarar bara på 3:an för jag har inget bra svar på de andra ;) I burarna så har jag en vattenflaska (sån som du har) och en vattenskål. En liten akitaskål är det dom har i buren. I hagen har dem 4 vattenskålar för den hagen går att dela in i 2 delar så ifall dörren skulle gå igen eller att jag vill dela den så är det bäst så. En av dem är en vanlig kattmatskål som är gjord av plats. Men den har en "halkkant" i botten så den glider ingenstans för den står på en träskiva. 2 av vattenskålarna är typ rostfria skålar som man sätter i en ring och så sätter man i skålen. Dock har dem rostat. Och den sista är en vanlig akitaskål:)