Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 723 ggr
Kaninernaa
0

Dubbelman/enkelman?

Man hör ju överallt att kaninen är enkelmanad eller dubbelbandad. Då undrar jag hur man ser skillnad vissa säger att det är när dem är små? Och andra säger att dubbelnamn är dem med kjol? Men hur är det? Är det olika löwen o lejonhuvaddvv?

[RC1393]
0

Dubbelman= dubbla anlag för man (dvs ungen har ärvt det från både mamma och pappa). Detta syns när de är små genom att pälsen börjar växa som ett V på ryggen. 

Enkelman= ett anlag för man (ungen har ärvt bara från mamma eller bara från pappa). 

Löwen är ett gammalt ord och betyder lejon på tyska, just vad lejonhuvad kanin kallades när den först kom hit men den heter alltså inte så längre. Hur mananlaget ärvs är detsamma oavsett ras. Kjol kan alla ha men en renrasig lejonhuvad kanin (som SKA ha dubbelman) ska inte ha det i A-klass, har för mig att det är ok i B-klass dock.

Irmelinis
0

Löwen är det tyska namnet för lejonhuvad kanin. 

Lejonhuvad kanin är en ras och lejonhuvad dvärgvädur är en annan ras. Två olika 🙂

Enda gången man kan säga säkert om den är dubbel-eller enkelmanad är när de är små innan pälsen växt ut ordentligt. De dubbelmanades päls växer långsammare och på ett annat sätt.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
0

Översta ungen är dubbelmanad och undre är enkelmanad. 
Pälsen på en dubbelmanad växer alltså som ett V på ryggen.

Inget man kan se på en kanin när den är vuxen.

Bilden: http://dayviews.com/kaninerfarenhet/500486388/

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Kaninernaa
0

Kan tyvärr inte gå in på länken. Vet att den heter lejonhuvad men uppfödaren sa att drt var löwen så är van med det. Men jag har 2 lejonhuvad dvärgvädur den ena har enkelman och den andra vet jag inte för fick den vi 9 månader och visste inte att det fanns då.. Men om jag tar en kull mellan dem blir det dubbel man då? Eller ärver dem efter vad föräldern har? Är lite trög fattat

Peak303
0

Enkelman + enkelman "ska enligt statistik" ge 25% dubbelmanat (MM), 50% enkelmanat (Mm) och 25% normalpälsat. Om jag nu är rätt på det. 
Laddar upp bilden ngn annan stans då! :)

-'  Malin Hultman

Peak303
0

HÄR kan du se bilden 🙂

-'  Malin Hultman

Kaninernaa
0

Såg typ inte skillnaden men hehe.. Men om jag blandar dubbelman med enkel man? Eller dubbel med dubbel?

Irmelinis
0

Här finns också en bild, de dubbelmanade är nakna på sidorna när de är riktigt små, sedan växer den långa pälsen ut som blir man och kjol (de mörkaste fälten på första ungen på Peaks bild) 

http://kanin.ifokus.se/discussions/4db09d26d4ebea59e60006b3-enkelmanad-eller-dubbelmanad

www.alrunans.weebly.com/

Irmelinis
0

Och här, ser du skillnaden i pälsen på unge nr 1 jämfört med nr 2 och 3? Ju äldre de blir desto svårare är det att se skillnaden. 

http://kanin.ifokus.se/discussions/51a34eb58e0e74024c0005b9-s-ungar-lejonhuvaddvargvadur

www.alrunans.weebly.com/

[RC1393]
0

#7 Dubbel med dubbel ger 100 % dubbel, enkel med dubbel ger 75 % dubbel och 25 % enkel

Peak303
0

#7 Skillnaden var att när du kollar på den som är under dubbelmanad så har den päls som vuxit som ett V på ryggen. Precis som ungarna i länken #8 har länkat till. Deras päls växer alltså först på ryggen och dem är därför kala på sidorna tills att dem blir lite äldre. Som du då ser på första bilden (som jag länkade) så är ungen viltgrå i sitt V. Medan den är "svart" på sidorna. Denne svarta färgen ändrar sig sedan till den rätta färgen som ungen kommer ha, ex viltgrå som i detta fallet. 

Tror att ungen är ca 2v på första bilden och ca 3-4 på bilden efter. :)

-'  Malin Hultman

Kaninernaa
0

Okej jag såg inte jätte tydligt men fattar lite mer nu. Tack. Men då om jag parar mina som troligen är enkelmanade, kan dem få en korthårig då?

Kaninernaa
0

Okej jag såg inte jätte tydligt men fattar lite mer nu. Tack. Men då om jag parar mina som troligen är enkelmanade, kan dem få en korthårig då?

[RC1393]
0

#12 Ja